ΒΟΣΤΩΝΗ. Στη δίκη που διεξήχθη πρόσφατα στην Αθήνα για την αγωγή του Αρχιεπισκόπου Αμερικής Ελπιδοφόρου εναντίον της ιστοσελίδας «Exapsalmos.gr» και του εκδότη της, Σωτήρη Τζούμα, αποκαλύφθηκε ότι η καθηγήτρια και ακαδημαϊκή σύμβουλος του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κυρία Δέσπω Λιάλιου, ενώ είχε υποσχεθεί να καταθέσει στο δικαστήριο υπέρ του κ. Τζούμα, την τελευταία στιγμή και συγκεκριμένα το βράδυ πριν τη δίκη και ενώ είχε ήδη μεταβεί στην Αθήνα, δήλωσε στον κ. Τζούμα ότι δεν μπορεί να παραστεί στο δικαστήριο.
Η είδηση δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική έκδοση του «Εθνικού Κήρυκα» την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2025.
Αποκαλύφθηκε επίσης πως «σύμφωνα πάντοτε με τα αναγραφέντα στο δημοσίευμα του ‘Εξάψαλμου’ της 26ης Ιανουαρίου 2025, ο μάρτυρας του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου, Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Δρόσσος, δήλωσε εν δικαστηρίω ότι ‘ύστερα από εξουσιοδότηση του κ. Ελπιδοφόρου, η συνέντευξη (της κυρίας Λιάλιου) είναι προϊόν παρανόησης από την πλευρά της γιατί δήθεν την ξεγέλασε ο κ. Καλμούκος’.
Υπενθυμίζεται ότι η καθηγήτρια του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου κυρία Δέσπω Λιάλιου είχε παραχωρήσει αποκλειστική συνέντευξη στον ‘Εθνικό Κήρυκα’ τον Απρίλιο του 2023 στην οποία προέβη σε πολλές αποκαλύψεις εναντίον του κ. Ελπιδοφόρου».
Επισημαίνεται ότι μάρτυρας υπερασπίσεως του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου ήταν ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Δρόσσος, επιστήθιος φίλος του Αρχιεπισκόπου Αμερικής και επί σειρά ετών έμμισθος «ανώτερος σύμβουλός του» (senior advisor) εν τη Αρχιεπισκοπή Αμερικής και διαμένων εντός αυτής μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 που έφυγε για την Ελλάδα.
Στο εν λόγω δημοσίευμά μας της ηλεκτρονικής έκδοσης, το οποίο δημοσιεύεται σήμερα και στην έντυπη έκδοση, απάντησε η κυρία Δέσπω Λιάλιου και διαψεύδει ότι αναιρεί τη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Ε.Κ.» τον Απρίλιο του 2023 και ότι «η συνέντευξη είναι προϊόν παρανόησης από την πλευρά της γιατί δήθεν την ξεγέλασε ο κ. Καλμούκος».

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟ “Ε.Κ.”
Συγκεκριμένα, η κυρία Λιάλιου γράφει στην επικοινωνία της με τον «Ε.Κ.» πως «δεν αναιρώ τίποτα από τη συνέντευξή μου». Επί πλέον η κυρία Λιάλιου ισχυρίζεται ότι δεν εξέθεσε τον κ. Τζούμα αρνούμενη την τελευταία στιγμή να παραστεί ως μάρτυρας υπέρ του στο δικαστήριο για την αγωγή που ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος έκανε εναντίον του κ. Τζούμα αποκαλύπτοντας ότι ο κ. Τζούμας είχε επικοινωνήσει με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο και του είχε ζητήσει συμβιβασμό και ότι η ίδια είχε λάβει την άδεια του Αρχιεπισκόπου να επικοινωνήσουν αμφότεροι -Τζούμας και Λιάλιου- όταν θα συναντιόντουσαν το βράδυ πριν τη διεξαγωγή της δίκης. Συγκεκριμένα, η κυρία Λιάλιου λέγει ότι «θεωρούσα και θεωρώ επιζήμια για την Εκκλησία την προσφυγή στα δικαστήρια, ιδίως από κληρικούς, και δη και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επιζήμια και για την ομογένεια» και γι’ αυτό ζήτησε κι από τον κ. Τζούμα να συνομιλήσουν για να ξεκαθαρίσει το θέμα και ως εκ τούτου αρνήθηκε να καταθέσει ως μάρτυρας στη δίκη.
Τους ισχυρισμούς της κυρίας Λιάλιου ο «Ε.Κ.», ως όφειλε, τους έθεσε στη γνώση του κ. Τζούμα ο οποίος σε απάντησή του διαψεύδει τους ισχυρισμούς της κυρίας Λιάλιου παρουσιάζοντας μία διαφορετική εικόνα για το πώς έγινε η επικοινωνία του με τον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο και τι διαμείφθηκε. Συγκεκριμένα, αναφέρει ο κ. Τζούμας πως «ένας διαπρεπής Ιεράρχης, πολύ φιλικά διακείμενος προς τον Ελπιδοφόρο, μου ζήτησε να κάνω μία κίνηση καλής θέλησης προς αυτόν και να κλείσουμε το θέμα και την έκανα. Εκείνη την εποχή ήμουν στενοχωρημένος και πολύ πιεσμένος ψυχολογικά διότι περνούσα μία δύσκολη προσωπική περιπέτεια (την οποία η κ. Λιάλιου αν και προσωπικό μου δεδομένο δεν το σεβάστηκε και το έβγαλε φόρα παρτίδα, στο ένα μέρος. Ευτυχώς που δεν ήξερε και το άλλο). Το προς τον Ελπιδοφόρο μήνυμά μου, πάντως, δεν έτυχε ουδεμίας απαντήσεως».
Επίσης, ο κ. Τζούμας αποκαλύπτει ότι έχει κρατήσει «πολλά μηνύματα» (γραπτά) που αντάλλαξε με την κυρία Λιάλιου, ένα εκ των οποίων το έθεσε στη διάθεσή μας, που ο «Ε.Κ.» κρατά προς το παρόν, στο οποίο η κυρία Λιάλιου μεταξύ των άλλων αποκαλεί «μαϊμού» το βιογραφικό του Αρχιεπισκόπου Ελπιδοφόρου.
Για την πλήρη ενημέρωση των αναγνωστών μας και για να είναι σε θέση ο κάθε ένας να εξάγει τα δικά του συμπεράσματα δημοσιεύουμε την επικοινωνία της κυρίας Λιάλιου με τον «Ε.Κ.» καθώς και την απάντηση του κ. Τζούμα.
Σημειώνουμε ότι ο λόγος που αφαιρέσαμε την τελευταία παράγραφο από το γραπτό κείμενο της συνεντεύξεώς της, όπως αναφέρει η κυρία Λιάλιου ήταν διότι ήδη το κείμενο της συνέντευξής της ήταν μακροσκελές και θεωρήσαμε ότι δεν είχε σχέση με το αντικείμενο.
Ακολουθούν τα κείμενα με πρώτο το δικό μας δημοσίευμα που δημοσιεύθηκε μόνο στην ηλεκτρονική μας έκδοση της 6ης Φεβρουαρίου και έπονται της κυρίας Λιάλιου και του κ. Τζούμα.
Εγινε η δίκη της αγωγής του Ελπιδοφόρου εναντίον του Σωτήρη Τζούμα και του «Exapsalmos.gr»
Του Θεοδώρου Καλμούκου
ΒΟΣΤΩΝΗ. Εγινε ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών η δίκη για την αγωγή που είχε καταθέσει ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος εναντίον του Πρακτορείου Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Exapsalmos.gr» και του εκδότη του Σωτήρη Τζούμα, αιτιάζοντας ότι δημοσιεύματα και αναλύσεις του ενόχλησαν τον κ. Ελπιδοφόρο ζητώντας ως αποζημίωση το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων δολαρίων.
Μάρτυρας υπέρ του Ελπιδοφόρου, σύμφωνα με ανάρτηση του κ. Τζούμα στον «Exapsalmo.gr», εξετάστηκε στο ακροατήριο του Δικαστηρίου ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Δρόσσος, επιστήθιος φίλος του Αρχιεπισκόπου Αμερικής και επί σειρά ετών έμμισθος «ανώτερος σύμβουλος του» (senior advisor) εν τη Αρχιεπισκοπή Αμερικής, διαμένων ως εσωκατάκοιλος εντός αυτής και συγκεκριμένα στον 5ον όροφο ενώ ο Ελπιδοφόρος διέμενε και εξακολουθεί να διαμένει στον 6ον.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΣΩΤΗΡΗ ΤΖΟΥΜΑ
Ακόμα, η Δέσπω Λιάλιου καθηγήτρια του Ελπιδοφόρου στη Θεσσαλονίκη, αθέτησε την τελευταία στιγμή την υπόσχεσή της να καταθέσει υπέρ του Τζούμα. Η Λιάλιου είχε παραχωρήσει τον Απρίλιο του 2023 αποκαλυπτική συνέντευξη στον «Εθνικό Κήρυκα» για τον Ελπιδοφόρο.
Το θέμα Δρόσσου και Λιάλιου λεπτομερώς έχει ως εξής:
Οπως έγραψε ο «Ε.Κ.» το Σαββατοκύριακο 23-24 Δεκεμβρίου 2023, ο Δρόσσος αποχώρησε από την Αρχιεπισκοπή και την Αμερική την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023. Τον Αρχιμανδρίτη Δρόσσο έφερε μαζί του ο Αρχιεπίσκοπος Ελπιδοφόρος εξ’ Αθηνών κατά την ημέρα της ενθρονίσεώς του τον Ιούνιο του 2019.
Ο π. Νεκτάριος Παπαζαφειρόπουλος, πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής, τον οποίον ο Ελπιδοφόρος προήγαγε σε βοηθό Επίσκοπο με τον τίτλο Διοκλείας, είχε αναλάβει την τακτοποίηση των πιστοποιητικών προς τις αρμόδιες αμερικανικές Αρχές για να αποκτήσει ο Δρόσσος μόνιμη παραμονή στις Ηνωμένες Πολιτείες ή αλλιώς έκδοση πράσινης κάρτας.
Ο Δρόσσος δεν είχε ανταποκριθεί τον Δεκέμβριο του 2023 στα τηλεφωνήματα και γραπτά μηνύματα για να παραθέσει τα δικά του σχόλια ή δηλώσεις.
Παράλληλα με τις συμβουλές που παρείχε ο Δρόσσος στον Ελπιδοφόρο όντας «ανώτερος σύμβουλός του» είχε επωμισθεί εσχάτως και τη φροντίδα για τα ημερήσια γεύματα του Αρχιεπισκόπου και της Αρχιεπισκοπικής Αυλής, η οποία απαρτίζεται από είκοσι και πλέον άτομα τα οποία ενδιαιτώνται εντός αυτής και για τα οποία προμηθευόταν η Αρχιεπισκοπή καθημερινώς γεύματα από ελληνικό εστιατόριο κείμενο σε κοντινή απόσταση από την Αρχιεπισκοπή, το κόστος των οποίων καταβαλλόταν από την Αρχιεπισκοπή. Επί μακρά σειρά ετών, από εποχής ακόμα του αειμνήστου Αρχιεπισκόπου Ιακώβου υπήρχε μάγειρας στην Αρχιεπισκοπή, ο κ. Κυριάκος, πλην όμως δεν αντικαταστάθηκε έπειτα από την συνταξιοδότησή του.
Η παρουσία και η εν γένει συμπεριφορά του Δρόσσου στην Αρχιεπισκοπή είχε βάλει τον Ελπιδοφόρο πολλές φορές σε δύσκολη θέση πλην όμως ουδέν έπραττε, αλλά δρούσε ανενόχλητος εν τη Αρχιεπισκοπή παρά το γεγονός πως ακόμα και στενοί συνεργάτες του κ. Ελπιδοφόρου είχαν καταγγείλει τον Δρόσσο για θέματα συμπεριφοράς, ενώ ο ίδιος ο κουμπάρος του Ελπιδοφόρου ιερέας Χρήστος Παππάς από την κοινότητα Αναλήψεως του Fairview Νέας Ιερσέης είχε προειδοποιήσει και ενημερώσει πολλάκις τον Ελπιδοφόρο. Οπως είχε γράψει ο «Ε.Κ.», στις 22-23 Δεκεμβρίου 2023 «είχε δημιουργηθεί μάλιστα προ διετίας περιστατικό βίας κατά το οποίο ο Αρχιμανδρίτης Δρόσσος έφτασε στο σημείο να χειροδικήσει με τον τότε Διάκονο και σημερινό Αρχιμανδρίτη Σπυρίδωνα (Χατζή), τον οποίον ο Αρχιεπίσκοπος έχει φέρει με τη λοιπή συνοδεία από τη Χάλκη.
Το θέμα έφτασε στο απροχώρητο όταν συνέβη επεισόδιο ανάμεσα στον Δρόσσο και σε υψηλά ιστάμενο αξιωματούχο Οργανισμού της Αρχιεπισκοπής και μάλιστα εις επήκοον των υπαλλήλων της Αρχιεπισκοπής.
Πληροφορίες εκ Φαναρίου αναφέρουν πως ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε συστήσει στον Αρχιεπίσκοπο Ελπιδοφόρο να απομακρύνει τον π. Δρόσσο από την Αρχιεπισκοπή, αλλά ο κ. Ελπιδοφόρος έδειχνε ανυπακοή στον Πατριάρχη. Προ ετών ο Δρόσσος εργάσθηκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για κάποιο χρονικό διάστημα και από εκεί με τη διαμεσολάβηση του αειμνήστου Μητροπολίτη Χαλκηδόνος Ιωακείμ μετατέθηκε ως εφημέριος σε ναό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Όπως πληροφορήθηκε ο «Ε.Κ.» από δημοσίευμα του «Exapsalmos.gr» της 26ης Ιανουαρίου 2025, η καθηγήτρια του Ελπιδοφόρου στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Δέσπω Λιάλιου, η οποία είχε υποσχεθεί οικειοθελώς να καταθέσει στο Δικαστήριο υπέρ του κ. Τζούμα, την τελευταία στιγμή και συγκεκριμένα το βράδυ πριν τη δίκη και ενώ είχε ήδη μεταβεί στην Αθήνα, σε συνάντηση που είχαν με τον κ. Τζούμα τού δήλωσε ότι δεν μπορεί να παραστεί στο δικαστήριο καθότι σε επικοινωνία με τον Ελπιδοφόρο αποκατέστησαν τις σχέσεις τους.
Υπενθυμίζεται ότι η Λιάλιου είχε παραχωρήσει αποκλειστική συνέντευξη στον «Εθνικό Κήρυκα» τον Απρίλιο του 2023 στην οποία αποκάλυψε κυριολεκτικά τον Ελπιδοφόρο.
Σύμφωνα πάντοτε με τα αναγραφέντα στο δημοσίευμα του «Εξάψαλμου» της 26ης Ιανουαρίου 2025, ο μάρτυρας του Ελπιδοφόρου, Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Δρόσσος, δήλωσε εν δικαστηρίω ότι «ύστερα από εξουσιοδότηση όπως είπε του ίδιου του Ελπιδοφόρου, η συνέντευξη είναι προϊόν παρανόησης από την πλευρά της γιατί δήθεν την ξεγέλασε ο κ. Καλμούκος».
Σημειώνουμε πως η συνέντευξη έγινε γραπτώς, τουτέστι της στείλαμε ερωτήσεις τις οποίες απάντησε η Δέσπω Λιάλιου γραπτώς, αποστείλασα μάλιστα και φωτογραφίες της επιλογής της που επιθυμούσε να συνοδεύσουν τη συνέντευξη. Ανέθεσε μάλιστα και σε καθηγητή Θεολογίας να συνδράμει με τη μετάφραση της συνέντευξής της στην αγγλική γλώσσα. Ουδέποτε η Λιάλιου, από τον Απρίλιο του 2023 μέχρι σήμερα, διαμαρτυρήθηκε, τουναντίον μάλιστα…
Κι ακόμα να λεχθεί πως ο γράφων κατέθεσε έγγραφη αναφορά στο Δικαστήριο επί του θέματος.
Απάντηση της κυρίας Δέσπως Λιάλιου:
Αξιότιμε κ. Θεόδωρε Καλμούκο, χαίρετε!
Στο άρθρο σας: [«Εγινε η δίκη της αγωγής του Ελπιδοφόρου εναντίον του Σωτήρη Τζούμα και του ‘Exapsalmos.gr’»], δημοσιευμένο στην έγκριτη εφημερίδα Εθνικός Κήρυκας της 5-2-2025, επιλαμβάνεσθε και του ονόματός μου με σχόλια δικά σας και μεταφορά μέρους των απόψεων του κ. Τζούμα. Έχω να σας ενημερώσω επ᾽ αυτών τα εξής:
- Ως προς την άρνησή μου να παραστώ στην εν λόγω δίκη:
Τα γεγονότα έχουν ως εξής: Δεν αθέτησα καμία υπόσχεση, αντίθετα μάλιστα. Ετοιμάσθηκα και κατέβηκα στην Αθήνα από σεβασμό προς τον εγκαλούμενο, ο οποίος είχε περάσει μία σοβαρή περιπέτεια υγείας το καλοκαίρι (μολονότι και η ίδια επί ένα δεκαπενθήμερο, 24-12-2024/ 10-1-2025, έχω περάσει επίσης μία σοβαρότατη περιπέτεια με τα μάτια μου με ρήξη αιμοφόρων αγγείων στο ένα μάτι, θλάση μυών πέριξ και παράλληλη μόλυνση, που ακόμη αντιμετωπίζω τις συνέπειες). Όλο το τελευταίο διάστημα προ της δίκης ρωτούσα τον κ. Τζούμα, αν έχει κάτι για λύση της υπόθεσης εξωδικαστικά και αν είχε τίποτα και από την άλλη πλευρά σ᾽ αυτό το πνεύμα, εκφράζοντας την άποψη για μια λύση εκτός δικαστικής αίθουσας, γιατί θεωρούσα και θεωρώ επιζήμια για την Εκκλησία την προσφυγή στα δικαστήρια, ιδίως από κληρικούς, και δη και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επιζήμια και για την ομογένεια. Άποψή μου, προσπαθούμε, ακόμη και όταν υπάρχουν προβλήματα, να ηρεμήσουμε τους ανθρώπους, όχι να αποτελούμε οι ίδιοι πηγή εντάσεως, ιδίως όταν ο εκφραστικός τρόπος κάποιων είναι πιο έντονος, ή και ιδιότυπος. Η απάντησή του ήταν πάντα ότι πάμε για δίκη. Ωστόσο, με τον δικό μου τρόπο σκέψης διαλλαγής, κατά την πανεπιστημιακή μου διοικητική εμπειρία, στις 14-01-25 αργά το βράδυ τηλεφώνησα στον Αρχιεπίσκοπο κ. Ελπιδοφόρο και του έθεσα την πρότασή μου για λύση της υπόθεσης εκτός δικαστικής αιθούσης. Από τον ίδιο πληροφορήθηκα ότι κατά τον Νοέμβριο του 2024 ο κ. Τζούμας του ζήτησε συνάντηση και συμβιβασμό περίπου άνευ όρων.
Κύριε Καλμούκο, θα μπορούσα και μόνο με αυτήν την αποκάλυψη, που συνεπήγετο τον εμπαιγμό μου από τον κ. Τζούμα, να μην κατεβώ στην Αθήνα. Όμως, επειδή μέσα μου κυριάρχησε το συμφέρον της Εκκλησίας αλλά και ο σεβασμός για το εγκαλούμενο ως άνθρωπο σε δύσκολη θέση που πέρασε περιπέτεια υγείας, παρακάλεσα τον Αρχιεπίσκοπο κατεβαίνοντας στην Αθήνα στη συνάντηση που θα είχα την επομένη με τον κ. Τζούμα να του τηλεφωνήσουμε μαζί, για να κανονισθεί αυτό που και ο ίδιος ο κ. Τζούμας, αν και αποκρύψας από μένα, είχε ζητήσει.
Φτάνοντας, λοιπόν, στην Αθήνα, αξιότιμε κ. Καλμούκο, και με το σοκ που είχα υποστεί και από ένα ακόμη γεγονός την ίδια μέρα, της πληροφορίας ότι ένας πολύ αγαπητός μου νέος άνθρωπος εκ της οικογενείας του μακαριστού μητροπολίτη Τρίκκης Αλεξίου βρίσκεται σε άκρως σοβαρή κατάσταση από τον Ιούλιο του 2024, ήμουν πιο αποφασισμένη ότι η υπόθεση του κ. Τζούμα, έπρεπε να λήξει μεταξύ των δύο διαδίκων. Στη συνάντησή μας στο Κάραβελ, η οποία διήρκεσε ούτε πέντε λεπτά, ανέφερα στον κ. Τζούμα την επικοινωνία μου με τον Αρχιεπίσκοπο και σημείωσα ότι δεν θα έκανα αυτήν την επικοινωνία ποτέ για μένα μετά από τρία χρόνια, το έκανα για τον ίδιο, και του ζήτησα να του τηλεφωνήσουμε μαζί, καθώς και ο ίδιος του είχε ζητήσει συμβιβασμό. Ο κ. Τζούμας με επέκρινε επιτιμητικά για την πρωτοβουλία μου αυτή και αρνήθηκε να τηλεφωνήσουμε τον Αρχιεπίσκοπο, οπότε η απάντησή μου ήταν ότι δεν γίνεται να προσέλθω στη δίκη. Το μόνο που είπε ο κ. Τζούμας, άκρως εκνευρισμένος, ήταν ότι βρήκα την ευκαιρία να τα βρω με τον κ. Ελπιδοφόρο, ότι τα πράγματα δεν γίνονται όπως στο Πανεπιστήμιο και ότι τον κρεμώ και αποχώρησε αφήνοντάς με εμβρόντητη.
- Για τα σχόλια επί της συνεντεύξεώς μου τον Απρίλιο του 2022.
Αξιότιμε κ. Καλμούκο,
Θα μπορούσατε να με ερωτήσετε ευθέως, αν αναιρώ κάτι από τη συνέντευξη. Προτιμήσατε τα σχόλια. Ως εκ τούτου έχω το δικαίωμα να επανασχολιάσω.
α. Δεν γνωρίζω τον Αρχιμανδρίτη κ. Βασίλειο Δρόσσο, ούτε καν είχα ακούσει το όνομά του πριν από την έλευση του Αρχιεπισκόπου στην Αμερική.
β. Δεν αναιρώ τίποτα από τη συνέντευξή μου και θα πρέπει, για να είναι ολοκληρωμένη να καταγραφεί και η κατακλείδα της, την οποία παραλείψατε στην τότε δημοσίευση, η οποία αποδίδει συμπερασματικά τον τρόπο σκέψης μου και η οποία, σας θυμίζω, είχε ως εξής: «Κατακλείς: Η επόμενη γενιά, κατά την οποία θα ξεπερασθούν ακόμη και τα εξελιγμένα προγράμματα, αυτά που μάς έχουν κάνει παγκόσμιο χωριό γνώσης του τί λέμε, τί κάνουμε και πού είμαστε, θα είναι καλύτερη από μας, γιατί είναι κοντά η ώρα που ο ένας θα διαβάζει τη σκέψη του απέναντί του, φωτίζουσα το νου και την καρδία του η ενεργουμένη τεχνολογία από τη δημιουργική και αεί κτίζουσα δύναμη του Θεού. Γι᾽ αυτό οι επόμενοι θα είναι καλύτεροι από μας άνθρωποι, γιατί θα ασκούνται να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι, αφού ο απέναντι θα διαβάζει τη σκέψη του άλλου, και τότε διαβάζοντας τα κατορθώματά μας, θα σχολιάζουν, και θα λένε: πόσο πρωτόγονοι υπήρξαμε!
Γι᾽ αυτό θα σας χαιρετίσω, κ. Καλμούκο, με τον χαιρετισμό του επισκόπου Ρωγών Ιωσήφ, καθώς κι ο Γέροντάς μου Διονύσιος ως Ρωγών διακόνησε τον τελευταίο Χαλκίτη Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, το μακαριστό Σπυρίδωνα Βλάχο:
Ἔῤῥωσθε μετ᾽ εὐκλείας,
Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Α.Π.Θ.».
Σας το επισημαίνω, αξιότιμε κ. Καλμούκο, γιατί το ίδιο κείμενο που εστάλη σε σας, εστάλη την ίδια μέρα, που μου ζητήθηκε, και στο γραφείο Τύπου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ολοκληρωμένο, συμπεριλαμβανομένης, δηλαδή, και της από σας παραλειφθείσας Κατακλείδος.
β. Αξιότιμε κ. Καλμούκο, η συνέντευξη γράφτηκε με πολύ ώριμη σκέψη, γιατί, όπως εσείς φέρετε το μαρτύριο του αίματος μέσα στο σπίτι σας από τα παράλια της Μ. Ασίας, το ίδιο και εγώ έν τινι μέτρω από τις πατρογονικές μου ρίζες εξ Αγίου Ανδρέου Β. Ηπείρου, μέσω Καταφυγίου, φέρω τη μαρτυρία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και μιας βασανισμένης ομογένειας, και γι᾽ αυτό δεν θεωρώ τίποτα ανώτερο από την Εκκλησία. Πέρα από τα πρόσωπα, που είναι δικαιολογημένα το δικό σας ενδιαφέρον, με τη συνέντευξη μού δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσω για την καταγωγή μου, για την ομογένεια, για τον Ελληνισμό ως δύναμη και δώρημα στην Οικουμενική Ορθοδοξία, για τα παλαίφατα Πατριαρχεία, για τους θεσμούς και τον πολιτισμό που παρήγαγε η ελληνόφωνη Ορθοδοξία πέριξ του Οικουμενικού Πατριαρχείου, πράγματα που δεν πρόκειται να ακυρωθούν ποτέ – παρά τον από πεντηκονταετίας αρξάμενο και συνεχώς επιδεινούμενο αφελληνισμό της ομογένειας των Η.Π.Α. (κατά την Ορθοδοξία και τον οικουμενικό πολιτισμό της), γιατί έχουν πάρει το δρόμο τους στα πέρατα της Οικουμένης, να κάνω το μάθημα που ήθελα να κάνω στο συνέδριο της Θεολογικής Σχολής το 2018 (είχα εκπροσωπήσει τη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο περιώνυμο συνέδριο των Θεολογικών Σχολών του 1976 στην Αθήνα…, των τεραστίων θεολόγων και διδασκάλων), και που μου το στέρησαν συνάδελφοι τα μάλα ευεργετηθέντες και οι ίδιοι οι μαθητές μου, αφαιρώντας με ερήμην μου κατά Απρίλιο του 2017, εν ενεργεία ούσα έτι, από την Επιτροπή Οργανώσεως και με μπλοκάρισμα του e-mail μου, με εντολές που τώρα πια γνωρίζω και από πού είχαν προέλθει και για όλες τις εν συνεχεία ακυρώσεις (και δεν μου είχε σταλεί ούτε καν πρόσκληση να το παρακολουθήσω…). Γι᾽ αυτό και σας ευχαριστώ από καρδίας, ίσως θα σας ευχαριστούν και πολλοί χριστιανοί, για το μοίρασμα αυτής της γνώσης και πείρας ζωής. Ό,τι είναι για το εκκλησιαστικό σώμα, αξιότιμε κ. Καλμούκο, περισώζεται ακόμη και με οδύνη.
Αγαπητέ κ. Καλμούκο,
Σας παρακαλώ να δημοσιεύσετε το κείμενο αυτό στην ίδια στήλη με το άρθρο σας και θα είμαι στη διάθεσή σας μόνο κατά το πνεύμα της Κατακλείδος της συνεντεύξεώς μου σε ό,τι προάγει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα παλαίφατα, την ομογένεια όπου γης και τον Ελληνισμό, το μέγα χάρισμα του Θεού στην ανθρωπότητα!
Έρρωσθε,
Δέσπω Αθ. Λιάλιου, Α.Π.Θ.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Οικουμενικό Πατριαρχείο
Ελληνική Αρχιεπισκοπή Αμερικής».
Η απάντηση του Σωτήρη Μ. Τζούμα στην κ. Λιάλιου
Μελέτησα με μεγάλη προσοχή την απάντηση της κ. Λιάλιου και ομολογώ ότι απογοητεύτηκα, διότι σε αντίθεση με τον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ. Ελπιδοφόρο, που ευεργετήθηκε από αυτήν και εν συνεχεία την ξέχασε (όπως η ίδια διατείνεται), εγώ πάντα την σεβόμουν γιατί την είχα εντάξει στις απροσκύνητες προσωπικότητες των Θεολογικών μας γραμμάτων.
Ωστόσο, τίποτα το ανθρώπινο δεν μου είναι ξένο. Οι Αγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας μιλούν για το «ευμετάβολον της ανθρωπίνης φύσεως». Και ο Προφητάναξ Δαυίδ διακηρύττει το «μη πεποίθατε επ’ άρχοντας επί υιούς ανθρώπων». Έτσι, ο καθένας μας επιλέγει τον δρόμο του και τα… χριστιανά και αν-επαίσχυντα ή επαίσχυντα τέλη του.
Περίμενα την αντίδρασή της στο δημοσίευμα του κ. Καλμούκου στον «Εθνικό Κήρυκα», αλλά ομολογώ ότι περίμενα πως θα ήταν έστω και την υστάτη ώρα περισσότερο ειλικρινής, ενθυμούμενη τους μύδρους και τις ύβρεις που εξαπέλυε ένα χρόνο τώρα εναντίον αυτού, για τον οποίο την τελευταία στιγμή μου ζήτησε να συμβιβαστώ.
Από την πρώτη στιγμή που μου απέστειλε την αγωγή ο Σεβ. Αμερικής, η κ. Λιάλιου μου δήλωσε ότι θα έλθει ως μάρτυρας υπερασπίσεώς μου, αφού επικοινώνησε μαζί μου με δική της πρωτοβουλία.
Εχω πληθώρα προσωπικών της μηνυμάτων στη φαρέτρα μου που αν με προκαλέσει περισσότερο θα τα παρουσιάσω ένα προς ένα, για να καταλάβουμε όλοι ποιος υπαναχώρησε από την αρχική του υπόσχεση, μήπως έτσι μας εξηγήσει και το «γιατί».
Για του λόγου το αληθές σας στέλνω ένα από αυτά τα μηνύματα (και δεν είναι λίγα) για ένα και μόνο λόγο: για να συγκρίνουν οι αναγνώστες σας το ύφος που χρησιμοποιούσε τότε στη γραφή της, με το ύφος της απαντήσεως που απέστειλε προς τον κ. Καλμούκο.
Και αυτό είναι ένα από τα πολλά μηνύματα που μου απέστειλε έναν ολόκληρο χρόνο! Αν χρειαστεί θα εμφανίσω και τα υπόλοιπα. Τα έχω κρατήσει όλα!
Ποτέ δεν με ρώτησε η κ. Λιάλιου, όπως διατείνεται «αν έχω κάτι για λύση της υπόθεσης εξωδικαστικά ή αν είχα τίποτα και από την άλλη πλευρά».
Άλλωστε ο ενάγων είναι εκείνος που έχει την πρωτοβουλία ανάλογων κινήσεων και όχι εναγόμενος που ήμουν εγώ.
Αυτό άρχισε να μου το λέει από την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου. Και να αλλάζει τους πύρινους λόγους που εξαπέλυε καθ´ όλο το προηγούμενο διάστημα κατά του Ελπιδοφόρου και της…«συμμορίας», όπως την αποκαλούσε (και το είδατε στο μήνυμα που παρουσίασα παραπάνω) με ιδέες και προτάσεις περί εξωδικαστικής συνεννόησης.
Της αντέτεινα ότι τώρα αυτό δεν γίνεται γιατί είμαστε στο παρά 5’ της δίκης. Αυτό θα μπορούσε να γίνει αν υπήρχε προσυνεννόηση και ενδιαφέρον και από τις δύο πλευρές για να κλείσει το θέμα.
Μου έκανε ωστόσο, εντύπωση η ξαφνική αλλαγή στάσης της και με έβαλε σε υποψίες γι΄ αυτό και την ρώτησα αν έχει αλλάξει κάτι.
-Όχι, μου είπε. Θα έλθω κανονικά.
Μέχρι και τη μέρα που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη (Τετάρτη 15 Ιανουαρίου) επικοινωνούσαμε και μάλιστα δώσαμε ραντεβού για το βράδυ της ίδιας ημέρας σε συγκεκριμένο σημείο στην Αθήνα παρουσία των δικηγόρων μου.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας μου ζήτησε η συνάντηση να γίνει μεταξύ εμού και εκείνης, άνευ παρουσίας των δικηγόρων. Της είπα πως πρέπει να είναι παρόντες οι δικηγόροι για να μιλήσουμε για τη δίκη και μου είπε ότι δεν χρειάζεται! Θα μιλήσουμε εμείς. Το δέχθηκα ευχαρίστως.
Δυστυχώς, η συνάντηση είχε την απρόβλεπτη εξέλιξη που όλοι γνωρίζετε.
Η κ. Λιάλιου μου είπε ότι μίλησε με τον Ελπιδοφόρο και της είπε «Είσαι πάντα η Γερόντισσα» και την συγκίνησε…(!!)
Εγώ, ακούγοντάς την να λέει αυτές τις βλακείες, ομολογώ πως άρχισα να χάνω τη γη κάτω από τα πόδια μου.
Μου είπε με επιτακτικό ύφος ότι πρέπει να υπάρξει εξωδικαστική συνεννόηση και να μην πάει το θέμα στο ακροατήριο.
Της είπα με συγκρατημένο εκνευρισμό: πάτε καλά; Θυμάστε τι μου λέγατε μέχρι τώρα; Ξεχνάτε τα μηνύματα που μου στέλνατε; Εδώ τα έχω στο κινητό μου. Για να γίνει αυτό που λέτε έπρεπε να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών. Τώρα στο παρά πέντε της δίκης δεν υπάρχει χρόνος. Εκτός αν πείτε στον Ελπιδοφόρο να ζητήσει εκείνος αναβολή αύριο (γιατί σε μένα δεν θα δώσουν δεύτερη αναβολή) και να υπάρξει αυτή η συνεννόηση.
-Δεν θα το δεχθεί, μου απάντησε.
-Τότε προς τι κάνουμε όλη αυτή τη συζήτηση της είπα και χάνουμε το χρόνο μας;
-Θεωρώ επιζήμια για την Εκκλησία την προσφυγή στα δικαστήρια, ιδίως από κληρικούς, και δη και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, επιζήμια και για την Ομογένεια.
-Αυτό γιατί το λέτε σε μένα; Στον Αρχιεπίσκοπο έπρεπε να το πείτε. Εκείνος με πήγε στη Δικαιοσύνη όχι εγώ. Εγώ αμύνομαι. Της ανταπάντησα…
Σ’ αυτό το σημείο μου είπε, ότι της είπε ότι τον Νοέμβριο του απέστειλα μήνυμα (του Ελπιδοφόρου) και του έλεγα να κλείσουμε το θέμα και ότι δεν την είχα ενημερώσει γι’ αυτό. Και είναι αληθές ως γεγονός αλλά έχει την αιτιολογία του.
Της είπα ότι πράγματι ένας διαπρεπής Ιεράρχης, πολύ φιλικά διακείμενος προς τον Ελπιδοφόρο, μου ζήτησε να κάνω μία κίνηση καλής θέλησης προς αυτόν και να κλείσουμε το θέμα και την έκανα. Εκείνη την εποχή ήμουν στενοχωρημένος και πολύ πιεσμένος ψυχολογικά διότι περνούσα μία δύσκολη προσωπική περιπέτεια (την οποία η κ. Λιάλιου αν και προσωπικό μου δεδομένο δεν το σεβάστηκε και το έβγαλε φόρα παρτίδα, στο ένα μέρος. Ευτυχώς που δεν ήξερε και το άλλο).
Το προς τον Ελπιδοφόρο μήνυμά μου, πάντως, δεν έτυχε ουδεμίας απαντήσεως. «Έστω δε ο λόγος ημών ναι, ναι ή ου, ου»… Ο Ελπιδοφόρος μαθημένος να κινείται και να φέρεται με την νοοτροπία της ενός ανδρός αρχής που έμαθε στο Φανάρι, με αγνόησε. Δεν απάντησε ποτέ!
Και είπα στην κ. Λιάλιου, θα σας το έλεγα αυτό αν υπήρχε κάποια θετική εξέλιξη στο διάβημά μου. Από τη στιγμή που δεν υπήρξε δεν είχα λόγους να το κάνω θέμα.
Τώρα πώς αυτή η αποτυχημένη απόπειρα που έγινε με παρότρυνση φίλου Αρχιερέως -και δικού μου και του Ελπιδοφόρου (από τους λίγους που έμειναν να τον εκτιμούν)- συνεπάγεται τον… εμπαιγμό της κ. Λιάλιου μόνο ένας καλός ψυχίατρος θα μπορούσε να μας το αναλύσει και να μας το εξηγήσει επιστημονικά! Διότι, αν είναι αυτό εμπαιγμός, τότε η συμπεριφορά της ίδιας προς εμένα και η αθέτηση της υπόσχεσης που μου έδωσε ένα χρόνο πριν και στο τέλος με πούλησε, και μάλιστα την τελευταία στιγμή, πώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί;
Πράγματι την επέκρινα επιτιμητικά και υποτιμητικά για την ύπουλη αυτή συμπεριφορά της να με αφήσει χωρίς μάρτυρα στο παρά 1΄ της δίκης. Της είπα αν θέλατε να τα βρείτε με τον Ελπιδοφόρο με πρόσχημα τον φόβο που θα του εγείρατε γιατί θα έλθετε μάρτυρας υπερασπίσεώς μου, γιατί δεν το κάνατε αυτό ένα μήνα πριν, αλλά το αφήσατε για σήμερα, παραμονή της δίκης;
Αυτό που αναφέρει ότι μου ζήτησε να τηλεφωνήσουμε στον Αρχιεπίσκοπο και εγώ αρνήθηκα είναι ψευδές. Εγώ της είπα να του τηλεφωνήσει και να του πει να δώσει εντολή στον δικηγόρο του να ζητήσει αύριο ημέρα της δίκης αναβολή, ώστε να υπάρξει αυτή η συνεννόηση που ισχυρίζετο ότι πρέπει να υπάρξει και μου είπε επί λέξει: Δεν θα το δεχτεί αυτό!
-Τότε προς τι το συζητάμε; είπα αρκετά εκνευρισμένος.
Και τότε η απάντησή της ήταν ότι «δεν μπορώ να προσέλθω αύριο στη δίκη». Πολύ ήρεμα, παρά τον εκνευρισμό που είχα εκείνη τη στιγμή, της είπα ότι αν ήταν να χρησιμοποιήσετε τη δίκη για να τα βρείτε με τον Ελπιδοφόρο, τότε λυπάμαι! Ειλικρινά με απογοητεύετε! Και έφυγα!
Αυτή είναι η μόνη και πραγματική αλήθεια, όλα τα υπόλοιπα είναι προφάσεις εν αμαρτίαις για να δικαιολογήσει την δική της ανακολουθία να μην προσέλθει τελευταία στιγμή ως μάρτυρας υπέρ μου και κατά του Αρχιεπισκόπου Αμερικής. Νιώθω ότι με χρησιμοποίησε για να αποκαταστήσει την σχέση της μαζί του.
Δεν πειράζει, ακόμη και κάτω από αυτές τις συνθήκες αν έγινα αιτία να τα ξαναβρούν η πνευματική μητέρα με τον πνευματικό της υιό, χαίρομαι από καρδιάς, κι ας ήμουν η παράλληλη απώλεια. Αλλά να έχουν υπόψη τους και οι δύο ότι «προς το τελευταίο εκβάν έκαστον των πριν υπαρξάντων κρίνεται».
«Εστι δίκης οφθαλμός, ος τα πάνθ’ ορά». Ο Θεός γνωρίζει. Το άδικον ουκ ευλογείται και πάνω από τα ανθρώπινα υπάρχει ο πνευματικός νόμος που επιβάλλεται νομοτελειακά!
Υ. Γ. Τα περί της συνεντεύξεως της θα απαντηθούν αρμοδίως πιστεύω από τον κ. Καλμούκο. Πάντως τον κ. Δρόσσο τον οποίο λέγει ότι δεν τον γνωρίζει από τα πρακτικά (τα οποία μόλις τα πάρουμε ανά χείρας θα δημοσιεύσουμε τα πλέον επίμαχα σημεία τους) προκύπτει ότι μίλησε ως εξουσιοδοτημένος από τον Αρχιεπίσκοπο να πει όσα είπε αναφορικά με την συνέντευξη ο οποίος είχε συνομιλήσει την προτεραία ημέρα της δίκης μετά της κ. Λιάλιου.
Σωτήρης Μ. Τζούμας
Πηγή: www.ekirikas.com