Ενθαρρυντικά είναι και τα αποτελέσματα που αφορούν την απασχόληση, καθώς το 87% των ξενοδοχείων εμπιστεύεται και προσλαμβάνει εργαζόμενους από την τοπική κοινωνία. Επίσης, για κάθε 1 εκατ. ευρώ που παράγεται από τον ξενοδοχειακό κλάδο, δημιουργούνται συνολικά άμεσα και έμμεσα περίπου 30 θέσεις πλήρους απασχόλησης στην ελληνική οικονομία, αρκετά υψηλότερα από τον μέσο όρο της ελληνικής οικονομίας (18,4 θέσεις). Το 27% αυτών των νέων θέσεων απασχόλησης διαχέεται στους λοιπούς κλάδους της οικονομίας.
Επιπλέον, ο ξενοδοχειακός κλάδος συμβάλλει στην ενίσχυση του εξωτερικού ισοζυγίου, χάρη στην εξωστρέφεια και τη χαμηλή εξάρτηση από εισαγωγές. Κάθε 1 δισ. ευρώ εισπράξεων του ξενοδοχειακού κλάδου συνεπάγεται μία βελτίωση του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών της ελληνικής οικονομίας κατά περίπου 552 εκατ. ευρώ. Περίπου το 44% των εισοδημάτων που δημιουργεί ο ξενοδοχειακός κλάδος κατανέμεται σε άλλους, πλην του ξενοδοχειακού, κλάδου με το αντίστοιχο μέσο ποσοστό των άλλων κλάδων της οικονομίας να είναι 28%. Παράλληλα, ο ξενοδοχειακός κλάδος συνεισφέρει σημαντικά στα δημόσια έσοδα, μέσω των έμμεσων φόρων επί του ξενοδοχειακού προϊόντος.
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Φιλοξενίας
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Φιλοξενίας στην ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή τονίστηκε με έμφαση στις τοποθετήσεις της Υφυπουργού Τουρισμού κ. Έλενας Ράπτη, του Προέδρου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.) και Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργου Χατζημάρκου, του Προέδρου της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.) κ. Γιώργου Καββαθά καθώς και του Προέδρου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) κ. Σταύρου Καφούνη.
Μάλιστα, όπως ανακοινώθηκε, τόσο οι Περιφέρειες της χώρας όσο και η Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. και η ΕΣΕΕ θα αναλάβουν κοινές δράσεις με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος για τη στήριξη του κλάδου της Φιλοξενίας και τη μεγιστοποίηση της προσφοράς του στην οικονομία και την κοινωνία. Το συνέδριο ουσιαστικά σηματοδότησε την εκκίνηση της πρωτοβουλίας «Φιλοξενία Με Αξία για Όλους» που υλοποιεί το ΞΕΕ γιορτάζοντας τα 90 χρόνια από την ίδρυσή του. Στις θεματικές συζητήσεις του συνεδρίου που συντόνισε η δημοσιογράφος-επικοινωνιολόγος κ. Χριστίνα Πουτέτση, αναλύθηκε διεξοδικά η συνεισφορά της Φιλοξενίας στον Πρωτογενή Τομέα και τη Μεταποίηση, στις Κατασκευές, στη Βιομηχανική Παραγωγή και το Λιανικό Εμπόριο.
Συμβολή στη βιωσιμότητα και στήριξη της απασχόλησης
Σε σχετική δήλωσή του, ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, τόνισε: «Γιορτάζουμε 90 χρόνια ΞΕΕ, γιορτάζουμε 90 χρόνια ελληνικής φιλοξενίας. Αναδεικνύουμε τεκμηριωμένα την αξία της Φιλοξενίας για όλους και είναι πολύ σημαντικό πως αυτή η μεγάλη συνεισφορά τυγχάνει ευρύτατης αναγνώρισης. Ενώνουμε δυνάμεις τόσο με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση όσο και με θεσμικούς εκπροσώπους άλλων παραγωγικών κλάδων, προκειμένου η Φιλοξενία να δώσει στη χώρα μας τα πολλά περισσότερα που μπορεί να δώσει. Η Φιλοξενία είναι Ελλάδα. Επενδύοντας στη Φιλοξενία, επενδύουμε σε μια καλύτερη Ελλάδα για όλους». Επίσης, ο κ. Βασιλικός υπογράμμισε ότι ο τουρισμός λειτουργεί ως ισχυρός αναπτυξιακός καταλύτης, ενώ εξέθεσε και τα πλέον επίκαιρα ζητούμενα για την τουριστική βιομηχανία, που είναι η συμβολή στη βιωσιμότητα, οι συμπεριληπτικές αρχές, η στήριξη στην απασχόλησης και η προστιθέμενη αξία που προκύπτει από την αξιοποίηση της τοπικότητας. Παράλληλα προανήγγειλε τη διεξαγωγή του επόμενου συνεδρίου ως τον Ιούνιο στη Ρόδο, στο πλαίσιο τα προώθησης της πρωτοβουλίας «Φιλοξενία με αξία για όλους».
Προσθήκη νέων προορισμών και χρονική επέκταση της σεζόν
Από το βήμα, η υφυπουργός Τουρισμού κ. Έλενα Ράπτη εξέφρασε την αισιοδοξία της για την κινητικότητα και το δυναμισμό στον τομέα του Τουρισμού, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται σταθερά στην κορυφαία δεκάδα των παγκόσμιων προορισμών για διακοπές, ενώ ανέφερε ότι το 2025 ο τζίρος του κλάδου αναμένεται να ξεπεράσει τις πολύ καλές προηγούμενες χρονιές. Ανάφερε μάλιστα ότι στόχος είναι να διευρυνθούν τα χωρικά και τα χρονικά όρια, να προστεθούν δηλαδή περισσότεροι προορισμοί εντός Ελλάδας στις ατζέντες των ταξιδιωτών και των bookers, και να επιμηκυνθεί η τουριστική σεζόν πέραν των θερινών μηνών.
Οι απειλές που αναχαίτισε ο ελληνικός τουρισμός
Στην ομιλία του ο κ. Γιώργος Χατζημάρκος, περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, αναφέρθηκε στις απειλές που αναχαίτισε ο ελληνικός τουρισμός την τελευταία δεκαετία -οικονομική κρίση, επέλαση της πανδημίας, αλλά και προσφυγικές, μεταναστευτικές ροές, υπογραμμίζοντας ότι «όσοι παλαιότερα έκαναν λόγο για τον ευπαθή κλάδο του τουρισμού δικαιώθηκαν, αλλά μόνο προσωρινά, καθώς ο τομέας ανασυντάχθηκε απέναντι στις προκλήσεις και βγήκε πολύ πιο δυνατός από αυτές». Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Χατζημάρκος υπενθύμισε ότι το 2020, με παγκόσμιο «πάγωμα» των μετακινήσεων μεταξύ χώρων, η μόνη που κατάφερε να παραμείνει έστω και μερικώς «ανοιχτή» ήταν η Ελλάδα.
Το project «Shopping in Greece»
Για το project «Shopping in Greece» έκανε λόγο ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, παρουσιάζοντάς ως μια προσπάθεια να γίνει πακέτο το εμπορικό προϊόν δίπλα στο τουριστικό, πείθοντας τους ξένους επισκέπτες να φύγουν με κάτι ελληνικό στις βαλίτσες ή με την πρόθεση να το παραγγείλουν επιστρέφοντας στις πατρίδες τους.
Η επίδραση της Φιλοξενίας και οι αγκυλώσεις
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Καββαθάς μίλησε για την πολλαπλασιαστική επίδραση που έχει ο ελληνικός τουρισμός, καθώς στην ουσία «διαφημίζει» τα τοπικά προϊόντα στο εξωτερικό μέσω των ξένων που επισκέπτονται τη χώρα μας και που αποτελούν περίπου το 70% της συνολικής τουριστικής κίνησης. Ο κ. Καββαθάς αναφέρθηκε και στις αγκυλώσεις που φρενάρουν μερικώς την περαιτέρω ανάπτυξη της Φιλοξενίας, όπως η υπερφορολόγηση, η έλλειψη ρευστότητας και η γραφειοκρατία.
Το 97% των κρασιών που προτιμώνται στα ξενοδοχεία είναι ελληνικής ετικέτας
Στο πάνελ για τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση, τοποθετήθηκαν ο δρ Ιωάννης Βογιατζής, οινολόγος-οινοποιός, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, ο κ. Παντελής Κουγιός, Director, BAΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ και ο κ. Νίκος Πιτταράς, Κτηνοτρόφος – Τυροκόμος, κατόχος του βραβείου Καλύτερου Ελληνικού Τυριού στο διαγωνισμό World Cheese Awards 2024. Όπως τόνισε ο κ. Βογιατζής, το 97% των κρασιών που προτιμώνται στα ξενοδοχεία είναι ελληνικής ετικέτας, ενώ υπογράμμισε ότι θεωρεί την πρώτη αγορά «εξαγωγών» για το κρασί τον ελληνικό τουρισμό. Συνέδεσε επίσης τον πολύ ταιριαστό με τη χώρα μας «οινοτουρισμό» με τη στροφή προς έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής που προάγεται τα τελευταία χρόνια και που περιλαμβάνει και συνετή κατανάλωση κρασιού.
Ο τουρισμός αναβάθμισε τα προϊόντα
Από την πλευρά του ο κ. Πιτταράς τόνισε ότι ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος από τη οικογενειακή ως την πιο exclusive εκδοχή του δεν μπορεί να σταθεί χωρίς τον πρωτογενή τομέα. Ο κ. Κούγιος, που δραστηριοποιείται εδώ και τρεις γενιές στον τομέα της εμφιάλωσης στη Ρόδο, δήλωσε ότι ο τουρισμός τους έδωσε τα φτερά, τους «υποχρέωσε» να αναβαθμίσουν τα προϊόντα τους.
Ο τομέας των κατασκευών και των ανακαινίσεων
Περνώντας στο νευραλγικό τομέα των κατασκευών και των ανακαινίσεων, από τους ειδικούς τονίστηκε ο ιδιαίτερα απαιτητικός αρχιτεκτονικός προσανατολισμός στην ανέγερση ξενοδοχείων, αλλά και η γραφειοκρατία που ωθεί αρκετούς επενδυτές να προτιμήσουν τη λύση της ανακατασκευής-ανακαίνισης ήδη υφιστάμενων κτιρίων και όχι την εκτέλεση του έργου σε «green field», όπως είπαν, δηλαδή από το μηδέν. Ο κ. Αλέξης Καρατζήμας, Μanaging Director, Apax Construction, μιλώντας για την αρχιτεκτονική αριστεία πολλών σύγχρονων ελληνικών ξενοδοχείων επισήμανε ότι «πλέον, σε τέτοιες περιπτώσεις, το ίδιο το κτίριο έχει αναχθεί σε προορισμό». Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Παπανικολάου, CEO, Blackhawk AE, μίλησε για την εντατική και λεπτομερή διαχείριση του πολεοδομικού πλαισίου που απαιτείται για την αδειοδότηση, αλλά και για την ολοκλήρωση έργων μεγάλης και και μικρής κλίμακας και τόνισε ότι η γεωπολιτική αστάθεια, απρόβλεπτοι παράγοντες καθώς και τα νέα αισθητικά ζητούμενα κατασκευής κάνουν αρκετά περίπλοκη την έναρξη λειτουργίας μιας ξενοδοχειακής μονάδας, κάτι που ωστόσο ισχύει και σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Story telling, slow living και βιωσιμότητα είναι ένα επίκαιρο τρίπτυχο γύρω από το οποίο αναπτύσσεται η «ιδεολογία» της φιλοξενίας σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Άγγελο Τζιγκουνάκη, editor in chief, ek Architectural Publications.
Έμφαση στα χαρακτηριστικά αυθεντικά ελληνικά προϊόντα
Mε τη βιομηχανική παραγωγή και το λιανεμπόριο ασχολήθηκε το τελευταίο πάνελ του συνεδρίου. Σε αυτό ο κ. Χαράλαμπος Αράχωβας, οικονομολόγος, διοικητικός διευθυντής Ινστιτούτου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας ανέφερε ότι μπορούν και θα πρέπει να γίνουν περισσότερες κινήσεις για να ενισχυθεί ο αντίκτυπος του τουρισμού στο λιανεμπόριο, καθώς στην παρούσα φάση βρίσκεται χαμηλά, στο 9%. «Δύσκολα θα έρθει κάποιος για αγορές στην Ελλάδα, για αυτό θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στα χαρακτηριστικά αυθεντικά ελληνικά προϊόντα και όχι στο shopping γενικά». Ο οικονομολόγος αναφέρθηκε και στη «silver economy», το κοινό των συνταξιούχων, που προτιμούν να ταξιδέψουν σε εποχές πιο ήπιες καιρικά, όπως άνοιξη και φθινόπωρο, βοηθώντας μας να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο. Ο κ. Χρήστος Γκέκας, Academy & Spec-In Assistant Manager, LG Electronics, μίλησε για το επίκαιρο αίτημα της «λιγότερης όχλησης» στο σχεδιασμό των ξενοδοχείων, μια παράμετρο που επηρεάζει τη συνολική εμπειρία του επισκέπτη. Επιπλέον τόνισε την ανάγκη για εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης, φιλτραρίσματος του αέρα, ψύξης, θέρμανσης, μόνωσης, διανομής του νερού. «Παλιότερα οι ξενοδόχοι ενδιαφέρονταν για το κόστος κτήσης νέου εξοπλισμού, σήμερα πλέον κάνουν focus στο κόστος χρήσης», όπως είπε. Από την πλευρά του ο ο κ. Στέργιος Νίκας, Διευθύνων Σύμβουλος, bn Επαγγελματικό Έπιπλο ΑΒΕΕ, υπογράμμισε ότι ως προς την επίπλωση των ξενοδοχειακών χώρων -παράμετρο που καθορίζει σημαντικά τη φυσιογνωμία τους- οι εμπλεκόμενες εταιρείες οφείλουν να παρακολουθούν πολύ στενά στις διεθνείς τάσεις, να αναζητούν νέα καινοτόμα οικολογικά υλικά και να προτείνουν τις βέλτιστες λύσεις στους επιχειρηματίες. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι «Οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων δε φείδονται προϋπολογισμού προκειμένου να εξασφαλίσουν το καλύτερο για τους χώρους τους. Ωστόσο και το κράτος οφείλει να απλοποιήσει τις διαδικασίες για την εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων, τα οποία στο παρελθόν έχει συμβεί να μείνουν ανεκμετάλλευτα λόγω της δύσχρηστης διαδικασίας που προϋποθέτουν».
Διαβάστε ακόμα:
Σχεδιασμός για τη στήριξη του τουρισμού της Σαντορίνης
Διεύρυνση της τουριστικής σεζόν για την Ελλάδα το 2024
Η τεχνολογία στην εστίαση και οι τάσεις από το μέλλον
Πηγή: www.travel.gr