Σε δημόσια διαβούλευση, μέχρι την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, τέθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) το σχέδιο νόμου που αφορά τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και τις οικείες δημοτικές υπηρεσίες διαχείρισης δικτύων ομβρίων υδάτων. Η διαβούλευση πραγματοποιείται μέσω του OpenGov.gr (http://www.opengov.gr/minenv/?p=13560).
Στις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται η οικειοθελής συγχώνευση των υφιστάμενων Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), καθώς και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης. Προκειμένου να αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία των δύο μεγάλων παρόχων ύδατος της χώρας προβλέπονται:
- Η υποχρεωτική απορρόφηση από την ΕΥΔΑΠ όλων των παρόχων ύδρευσης και αποχέτευσης της Περιφέρειας Αττικής και των Δήμων Κέας, Καρύστου και Κύμης – Αλιβερίου. Ειδικά για τους Δήμους Κυθήρων, Ύδρας, Σπετσών, Τροιζηνίας – Μεθάνων, Κέας, Καρύστου και Κύμης – Αλιβερίου δίνεται, η δυνατότητα εξαίρεσης, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εντός εξαμήνου.
- Η υποχρεωτική απορρόφηση παρόχων ύδρευσης και αποχέτευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από την ΕΥΑΘ. Έχουν τη δυνατότητα να μην ενταχθούν στην ΕΥΑΘ, όσες ΔΕΥΑ το επιθυμούν, εφόσον προβούν σε εθελοντική συνένωση με όμορη ΔΕΥΑ.
- Η οικειοθελής απορρόφηση σε ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ παρόχων υπηρεσιών ύδατος που γειτνιάζουν γεωγραφικά ή έχουν ενιαίο υδροδοτικό σύστημα με ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ.
- Παρέχονται σημαντικά οικονομικά κίνητρα για τη συγχώνευση των υφιστάμενων ΔΕΥΑ. Συγκεκριμένα, επιδοτείται το 70% των οφειλών των ΔΕΥΑ που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
- Επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο και καλύπτεται το νομοθετικό κενό αναφορικά με όλους τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, με τη θέσπιση κοινών κανόνων, αλλά και με τη ρητή πρόβλεψη υποχρεώσεων που οφείλουν να τηρούν όλοι οι πάροχοι (λ.χ. τιμολογιακή πολιτική, ακατάσχετο υποδομών, κανονισμός λειτουργίας δικτύου, θέματα απαλλοτριώσεων, υποχρέωση σύνταξης σχεδίου ασφάλειας τροφοδοσίας νερού, κ.ά.).
Ενισχύεται ο ρόλος της ΡΑΑΕΥ
Επίσης, ενισχύεται ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), καθώς αναλαμβάνει την αρμοδιότητα να πιστοποιεί τη διαχειριστική επάρκεια των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, ώστε να θεωρηθούν επαρκείς ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, εκδίδοντας αντίστοιχο πιστοποιητικό διαχειριστικής επάρκειας.
Ειδικότερα, η διαχειριστική επάρκεια περιλαμβάνει τέσσερις τύπους, που αφορούν σε:
- Οικονομική βιωσιμότητα, καθημερινή διαχείριση του δικτύου, υλοποίηση έργων συντήρησης των υποδομών και επιδιόρθωσης βλαβών με ίδιους πόρους,
- Είσπραξη των τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων οφειλών,
- Μελέτη και κατασκευή των συγχρηματοδούμενων υποδομών της περιοχής αρμοδιότητας του παρόχου υπηρεσιών ύδατος,
- Παροχή υπηρεσιών και λειτουργία ύδρευσης, αποχέτευσης και ομβρίων υδάτων άλλων παρόχων υπηρεσιών ύδατος, συμπεριλαμβανομένης της μελέτης και κατασκευής των απαιτούμενων υποδομών.
Παράλληλα, προβλέπεται η υποχρέωση, εντός του 2025, σύνταξης σχεδίου ασφάλειας τροφοδοσίας νερού από τους παρόχους υπηρεσιών ύδρευσης. Αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση της διαχειριστικής επάρκειας από την ΡΑΑΕΥ. Επιπλέον, με το νέο νομοσχέδιο:
- Διευκολύνεται η διαδικασία ανάθεσης έργων αντιμετώπισης της λειψυδρίας από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ ή την ΕΥΑΘ Α.Ε., στην περίπτωση κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας.
- Επιλύονται επιμέρους λειτουργικά ζητήματα ή ερμηνευτικές αμφισημίες των υφισταμένων νόμων, που αφορούν στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ, την ΕΥΑΘ ΑΕ και την Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ.
- Προβλέπεται η ίδρυση της Εταιρείας Άρδευσης Βόλβης – Λαγκαδά ΑΕ, με μετόχους τους Δήμους Βόλβης και Λαγκαδά και την ΕΥΑΘ ΑΕ, στην οποία μεταφέρονται οι αρμοδιότητες άρδευσης των οικείων δύο Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με σκοπό τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών άρδευσης.
- Διευρύνονται οι αρμοδιότητες του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας Ανώνυμη Εταιρεία (ΟΔΥΘ ΑΕ), ο οποίος ιδρύθηκε με το ν. 5106/2024 (Α’ 63), προκειμένου να συντονίζει το σύνολο της άρδευσης στη Θεσσαλία.
«Με σχέδιο νόμου επιχειρείται η οργανωτική αναδιάρθρωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, με απώτερο σκοπό να επιτευχθεί η οικονομική τους εξυγίανση. Σε αυτή την κατεύθυνση, δίνουμε σημαντικά οικονομικά κίνητρα στις ΔΕΥΑ που θα προβούν σε συγχωνεύσεις, καλύπτοντας το 70% των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
Με την πιστοποίηση των υπηρεσιών τους, παράλληλα με τις εθελοντικές συγχωνεύσεις, οι δήμοι, είτε οι ίδιοι είτε μέσω των Δημοτικών Επιχειρήσεων που έχουν συστήσει, θα προσφέρουν πολύ καλύτερες υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης στους δημότες τους», δήλωσε πρόσφατα, με αφορμή την έναρξη της διαβούλευσης, ο ΥπΕΝ, Θ. Σκυλακάκης.
Πηγή: www.ypaithros.gr