Ο Μανόλο Μπλάνικ (Manolo Blahnik) είναι ισπανός σχεδιαστής γυναικείων υποδημάτων υψηλής ποιότητας και πανάκριβης τιμής. Είναι γνωστός παγκοσμίως για τις λεπτές και πανάλαφρες γόβες-στιλέτο, που προσδίδουν σεξαπίλ στη γυναίκα, ενώ ενσωματώνουν αιθέρια στοιχεία για να επιτύχουν μία λαμπερή, αλλά και εκλεπτυσμένη εμφάνιση. Ο πολυτελείς και χειροποίητες δημιουργίες του διαθέτουν διακοσμητικές προσθήκες, όπως αλυσίδες, φτερά, γούνες, ροδέλες, κορδέλες, δαχτυλίδια και μεταξωτό μπροκάρ.
Ο Μανουέλ «Μανόλο» Μπλάνικ Ροδρίγκεθ, γεννήθηκε στις 27 Νοεμβρίου 1942 στην πόλη Σάντα Κρουθ δε λα Πάλμα των Καναρίων Νήσων από πάμπλουτους γονείς. Ο πατέρας του ήταν Τσέχος και η οικογένειά του διατηρούσε φαρμακευτική εταιρεία στην Πράγα, ενώ η οικογένεια της μητέρας του κατείχε φυτείες μπανάνας στη γενέτειρά του, όπου μεγάλωσε με την αδελφή του.
Πρώτα μαθήματα από τον τοπικό τσαγκάρη
Η μετέπειτα πορεία του επηρεάστηκε σαφώς από τη μητέρα του, η οποία φορούσε υποδήματα επώνυμων σχεδιαστών. Η έλλειψή τους, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, την ανάγκασε να μάθει από έναν τοπικό τσαγκάρη να φτιάχνει τα δικά της παπούτσια από διαθέσιμα υλικά, όπως ξύλο, δέρμα, κορδέλα και δαντέλα.
Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, ο Μανόλο Μπλάνικ μπήκε εσώκλειστος σ’ ένα ελβετικό οικοτροφείο, προτού αρχίσει σπουδές διεθνούς δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, λόγω της επιθυμίας των γονιών του να γίνει διπλωμάτης. Αφού ολοκλήρωσε το πρώτο εξάμηνο, έστρεψε το ενδιαφέρον του στη λογοτεχνία κι έλαβε το πτυχίο του το 1965. Συνέχισε τις σπουδές του στις καλές τέχνες και τη σκηνογραφία στο Παρίσι, ενώ, παράλληλα, εργαζόταν σ’ ένα κατάστημα ρούχων.
Το 1968 εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο, όπου άρχισε να εργάζεται στην μπουτίκ Zapata. Στη συνέχεια εργάστηκε για λίγο ως φωτογράφος στην εφημερίδα The Sunday Times και ως κειμενογράφος στην ιταλική έκδοση του περιοδικού μόδας Vogue. Το 1970 γνωρίστηκε με την Νταϊάνα Βρίλαντ – τότε εκδότρια της αμερικανικής έκδοσης της Vogue – η οποία, αφού είδε κάποια σχέδιά του, τον ενθάρρυνε να αφοσιωθεί στον σχεδιασμό παπουτσιών.
Την επόμενη χρονιά ο Μπλάνικ άρχισε να σχεδιάζει παπούτσια για τη Zapata, και το 1972 παρουσίασε την πρώτη του συλλογή για τον άγγλο σχεδιαστή Όσι Κλαρκ, με καινοτόμες δημιουργίες όπως το «Cherry Shoe», μία γόβα-στιλέτο με απομιμήσεις κερασιών να κρέμονται από πράσινα λουριά που έδεναν γύρω από τον αστράγαλο. Η συλλογή του ενθουσίασε μερικά από τα κορυφαία μοντέλα της εποχής, όπως η Τουίγκι και κέρδισε την προσοχή της ελίτ της μόδας.
Η εξαγορά της Zapata και η δημιουργία της φίρμας του
Για να τελειοποιήσει την τεχνική του, ο Μπλάνικ σπούδασε υποδηματοποιία με άγγλους επαγγελματίες τεχνίτες. Το 1973 εξαγόρασε τη Zapata και κατόπιν δημιούργησε τη δική του φίρμα, προσελκύοντας αμέσως μέλη της υψηλής κοινωνίας του Λονδίνου, όπως η Μπιάνκα Τζάγκερ, σύζυγος τότε του ηγέτη των Rolling Stones, Μικ Τζάγκερ.
Την επόμενη χρονιά ο Μπλάνικ κέρδισε διεθνή αναγνώριση, όταν έγινε ο πρώτος άνδρας που εμφανίστηκε (με την ηθοποιό Αντζέλικα Χιούστον) στο εξώφυλλο της βρετανικής Vogue. Το 1977 η Μπιάνκα Τζάγκερ φόρεσε ένα ζευγάρι παπούτσια του για να κάνει τη μνημειώδη είσοδό της στη θρυλική ντίσκο της Νέας Υόρκης «Studio 54» πάνω σ’ ένα άσπρο άλογο, κάνοντας ακόμη πιο γνωστές τις δημιουργίες του.
Το 1978 παρουσίασε μία συλλογή για την αλυσίδα ειδών πολυτελείας Bloomingdale’s και τα επόμενα χρόνια δεν προλάβαινε να συγκεντρώνει διεθνή βραβεία για τις δημιουργίες του.
«Sex and the City»
Οι δημιουργίες του Μπλάνικ διαδόθηκαν αρχικά μέσα από τη βρετανική τηλεοπτική σειρά «Absolitely Fabulous» (1992-2003) και στη συνέχεια από την αμερικανική τηλεοπτική σειρά «Sex and the City» (1998-2004), μέσω της ηρωίδας Κάρι Μπράντσοου (την υποδυόταν η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ), η οποία ήταν εμμονική με τις γόβες-στιλέτο του Μπλάνικ.
Το 2003 ο Μανόλο Μπλάνικ έγινε ο πρώτος σχεδιαστής υποδημάτων που παρουσίασε δημιουργίες του στο Μουσείο Σχεδίου του Λονδίνου, σε συνδυασμό με την έκδοση του βιβλίου «Manolo Blahník: Drawings». Στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Έρικ Μπόμαν στο βιβλίο «Blahník by Boman: A Photographic Conversation» (2005) και σχεδίασε τα υποδήματα για την ιστορική-βιογραφική ταινία της Σοφίας Κόπολα «Μαρία Αντουανέτα» («Marie Antoinette», 2006). Το 2007 τιμήθηκε με το παράσημο του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας από τη Βασίλισσα Ελισάβετ προς τιμήν της συνεισφοράς του στη βρετανική βιομηχανία μόδας. Το βιβλίο του «Manolo’s New Shoes: Drawings» κυκλοφόρησε το 2010.
Σε μια εποχή μαζικής παραγωγής, ο Μανόλο Μπλάνικ φημίζεται για τη χειροτεχνία τού κάθε πρωτότυπου παπουτσιού του κι έχει συνεργαστεί με τους κορυφαίους σχεδιαστές μόδας στον κόσμο – συμπεριλαμβανομένων των Τζον Γκαλιάνο, Κάλβιν Κλάιν και Ιβ Σεν Λοράν – σχεδιάζοντας τα υποδήματα των εποχιακών συλλογών ρούχων τους.
Πηγή: www.sansimera.gr