3 Φεβρουαρίου 2025
Οικονομία

Πως οι δασμοί Τραμπ στο Μεξικό πλήττουν έμμεσα την ευρωπαϊκή οικονομία

Νάρκη για την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί το νέο πακέτο αμερικανικών δασμών το οποίο -με απόφαση του Τραμπ- τίθεται από αύριο Τρίτη (4.2.2025) σε ισχύ στο Μεξικό, πέραν του Καναδά και της Κίνας.

Για το Μεξικό, οι τιμωριτικοί δασμοί των ΗΠΑ 25% που ανακοίνωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, σε προϊόντα από το Μεξικό και τον Καναδά και 10% σε προϊόντα από την Κίνα τέθηκαν σε ισχύ αργά το βράδυ του Σαββάτου (1.2.2025) αντιπροσωπεύουν το χειρότερο σενάριο που φοβήθηκαν η κυβέρνηση και οι επιχειρηματίες, αλλά θα πλήξει άσχημα και τους γίγαντες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, δηλαδή την Volkswagen και την Stellantis  oι οποίες δραστηριοποιούνται στην κεντρο-αμερικανική οικονομία και άρα και την οικονομία της ΕΕ. Ο Τραμπ έχει ανακοινώσει παρόμοια μέτρα για προϊόντα από την ΕΕ.

Με τις προσαυξήσεις, ολόκληρο το μεξικανικό οικονομικό μοντέλο κινδυνεύει και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Λατινικής Αμερικής αντιμετωπίζει ύφεση, λένε οι αναλυτές. Η Πρόεδρος του Μεξικού, Κλαούντια Σάινμπαουμ (Claudia Sheinbaum) αντέδρασε με οργή το βράδυ του Σαββάτου (1.2.2025) και ανακοίνωσε «δασμολογικά και μη» αντίποινα. «Τα προβλήματα δεν λύνονται με την επιβολή δασμών, αλλά με διάλογο, όπως κάναμε τις τελευταίες εβδομάδες», είπε.

Για πολλές από τις 2.100 εταιρείες με γερμανική συμμετοχή κεφαλαίου, οι ειδικές εισφορές αποτελούν «σκληρό πλήγμα και βλάπτουν την ελκυστικότητα του Μεξικού ως τόπου παραγωγής», όπως εξήγησε το Γερμανο-Μεξικάνικο Επιμελητήριο Βιομηχανίας και Εμπορίου (AHK Mexico). Ωστόσο, δεν μπορούν ακόμη να προβλεφθούν τα συγκεκριμένα αποτελέσματα των τιμολογίων.

Η πλειονότητα των γερμανικών εταιρειών προμηθεύουν την αγορά των ΗΠΑ από το Μεξικό, ιδιαίτερα την αυτοκινητοβιομηχανία. Το Μεξικό είναι εδώ και χρόνια η πιο σημαντική επενδυτική τοποθεσία για τη γερμανική οικονομία στη Λατινική Αμερική. Μόνο από την αλλαγή της χιλιετίας, οι εταιρείες έχουν επενδύσει περισσότερα από 45 δισ. δολάρια στη χώρα.  Η Γερμανική Ένωση της Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) προειδοποίησε για τις επιπτώσεις του προστατευτισμού στη Γερμανία: οι εταιρείες θα πρέπει να εξυπηρετούν όλο και περισσότερο τις αντίστοιχες αγορές πωλήσεών τους σε τοπικό επίπεδο. «Αυτό δεν θα είναι χωρίς επιπτώσεις για θέσεις εργασίας στη Γερμανία και την Ευρώπη», είπε ένας εκπρόσωπος. «Αργά ή γρήγορα, η απομόνωση σε όλες τις χώρες δημιουργεί μόνο χαμένους!»

Ως εκ τούτου, η VDA χρησιμοποιεί τους νέους δασμούς ως ευκαιρία για να απαιτήσει περαιτέρω πρωτοβουλίες ελεύθερου εμπορίου από την ΕΕ: «Η ΕΕ ακολουθεί το σωστό δρόμο υποστηρίζοντας τη σύναψη συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών και όχι την πρόσφατη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ της ΕΕ και της Χιλής». θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο.

Η VW επηρεάζεται ιδιαίτερα στο Μεξικό

Σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Moody’s, οι δύο εταιρείες αυτοκινήτων Volkswagen και Stellantis θα πληγούν ιδιαίτερα από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τώρα. Σύμφωνα με τη Moody’s, περισσότερο από το 15% του EBIT βρίσκεται σε κίνδυνο μόνο στον όμιλο DAX που εδρεύει στο Βόλφσμπουργκ, ο οποίος, μετά την προσαρμογή, ανέρχεται σε κέρδη περίπου 3 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον Κρίστιαν Κένιχ (Christian Koenig), ο οποίος διευθύνει μια συμβουλευτική εταιρεία ηλεκτροκίνησης στην Ουάσιγκτον, ο Όμιλος Volkswagen θα πληγεί ακόμη περισσότερο από άλλες γερμανικές εταιρείες. «Η VW είναι επομένως πιο εκτεθειμένη από, για παράδειγμα, τη BMW και τη Mercedes, επειδή η εταιρεία με έδρα το Βόλφσμπουργκ εισάγει μεγάλο μέρος των οχημάτων της από την Ευρώπη και το Μεξικό στις ΗΠΑ», είπε. Η VW έχει πολλά προβλήματα αυτή τη στιγμή πάντως. «Μετά από σημαντικές απώλειες πωλήσεων στην Κίνα, η αγορά των ΗΠΑ δεν προσφέρει πλέον την ελπιδοφόρο ανακούφιση για τον Όμιλο VW», δήλωσε ο Koenig.

«Η Volkswagen ανησυχεί για τις επιζήμιες οικονομικές επιπτώσεις που θα έχουν οι δασμοί που προτείνει η κυβέρνηση των ΗΠΑ στους Αμερικανούς καταναλωτές και στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε εκπρόσωπος της VW σε απάντηση ερώτησης της Handelsblatt πριν από την ανακοίνωση της απόφασης Τραμπ. «Παραμένουμε σθεναρά προσηλωμένοι στο ελεύθερο και δίκαιο εμπόριο».

Οι ΗΠΑ είναι «ένα βασικό στοιχείο της αναπτυξιακής μας στρατηγικής». Η VW έδωσε έμφαση στις δικές της επενδύσεις στην περιοχή ως προληπτικό μέτρο. Πάνω από 5 δισ. δολάρια θα επενδυθούν στο εργοστάσιο στο Τενεσί, άλλα 5 δισ. στην κοινοπραξία με τον αμερικανικό κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων Rivian και στην αναβίωση της μάρκας Scout. Η VW απασχολεί «δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους άμεσα και έμμεσα» στις ΗΠΑ.

Στο Μεξικό, η εταιρεία κατασκευάζει τα μοντέλα Jetta και Tiguan που είναι δημοφιλή στις ΗΠΑ και η Audi κατασκευάζει το Q5 SUV της στη χώρα της Βόρειας Αμερικής. Όπως ανέφεραν στην Handelsblatt αρκετοί άνθρωποι που γνωρίζουν τα σχέδια, ο όμιλος εξετάζει τώρα την εγκατάσταση παραγωγής της premium μάρκας στις ΗΠΑ. Η Porsche θα μπορούσε επίσης να εντοπίσει μέρος της παραγωγής της στις ΗΠΑ. Ωστόσο, δεν έχει ληφθεί ακόμη απόφαση για αυτό.

Ο προμηθευτής αυτοκινήτων Bosch είναι επίσης πιθανό να επηρεαστεί από τα μέτρα του Τραμπ. Ο γερμανικός όμιλος λειτουργεί έντεκα εργοστάσια παραγωγής στο Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων επτά για λύσεις κινητικότητας.

Η Bosch αξιοποιεί τις μακροπρόθεσμες δυνατότητες της αγοράς της Βόρειας Αμερικής και συνεχίζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην περιοχή, ανέφερε τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. «Ελέγχουμε συνεχώς τη ροή των αγαθών μας υπό το πρίσμα της αλλαγής της εμπορικής νομοθεσίας», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή είναι πολύ νωρίς για να σχολιάσουμε τις πιθανές επιπτώσεις των ανακοινωθέντων δασμών των ΗΠΑ.

Τα αυτοκίνητα στην αγορά των ΗΠΑ γίνονται κατά πολλές χιλιάδες δολάρια ακριβότερα

Εμπειρογνώμονες του οίκου αξιολόγησης Standard & Poor’s είχαν υπολογίσει την επίδραση των τιμολογίων πριν επιβληθούν. Ο δασμός 25% που εισάγεται τώρα θα αυξήσει την τιμή ενός μέσου οχήματος που εισάγεται στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 6.250 δολάρια. «Οι εισαγωγείς είναι πιθανό να μεταφέρουν το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι το σύνολο, αυτής της αύξησης στους καταναλωτές», ανέφερε η S&P.

Μέχρι σήμερα, περίπου 5,3 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα κατασκευάζονται ετησίως στον Καναδά και το Μεξικό, σύμφωνα με την S&P, από τα οποία περίπου το 70% προορίζονται για την αγορά των ΗΠΑ. Επιπλέον, πολλά οχήματα που κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες χρησιμοποιούν συστήματα κίνησης και εξαρτήματα από τον Καναδά ή το Μεξικό. Σχεδόν κανένας κατασκευαστής ή προμηθευτής αυτοκινήτων δεν έχει ανοσία στις επιπτώσεις.

Για δεκαετίες, «ένα σε μεγάλο βαθμό σταθερό περιβάλλον επέτρεψε την ανάπτυξη ενός εμπορικού οικοσυστήματος», αλλά αυτό τίθεται τώρα υπό αμφισβήτηση με τα σχέδια του Τραμπ. Η Ford και η GM παράγουν αυτοκίνητα στον Καναδά και το Μεξικό για περίπου 100 χρόνια, η Volkswagen στο Μεξικό από το 1967 και η Nissan από το 1992.

Το Μεξικό αντιμετωπίζει ύφεση

Οι τιμωριτικοί δασμοί αποτελούν παραβίαση της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (USMCA), η οποία ενώνει τις τρεις πολιτείες των ΗΠΑ, το Μεξικό και τον Καναδά. Η οικονομία του Μεξικού είναι πλήρως προσανατολισμένη προς τον Βορρά. Και για τις δύο πλευρές, ο άλλος γείτονας είναι ο σημαντικότερος και μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πραγματοποιούν περισσότερο από το 15% των αγορών τους στο Μεξικό. Και οι δύο οικονομίες είναι στενά αλληλένδετες, ιδίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Πριν από την τελική συναρμολόγηση, τα εξαρτήματα ενός οχήματος συχνά περνούν τα σύνορα πολλές φορές, γεγονός που καθιστά την εφαρμογή των νέων δασμών των ΗΠΑ εξαιρετικά περίπλοκη.

Ο Τραμπ δικαιολόγησε τις σκληρές ποινές κατά του σημαντικότερου εμπορικού του εταίρου υποστηρίζοντας ότι το Μεξικό είχε αμέλεια στον αγώνα κατά του οργανωμένου εγκλήματος και της μεταναστευτικής κρίσης. Επιπλέον, το κράτος και τα καρτέλ ναρκωτικών συνήψαν μια «αβάσταχτη συμμαχία». Αυτή η κατηγορία εξόργισε ιδιαίτερα το Μεξικό. «Απορρίπτουμε κατηγορηματικά τη δυσφήμιση του Λευκού Οίκου», είπε η Πρόεδρος Sheinbaum.

Από αυτό το Σαββατοκύριακο, το Μεξικό και οι ΗΠΑ όχι μόνο βρίσκονται σε τελωνειακή σύγκρουση, αλλά και εν μέσω σοβαρής διπλωματικής κρίσης. Η κυβέρνηση του Μεξικού είχε πραγματικά υποθέσει ότι ο Τραμπ απλώς θα απειλούσε αλλά δεν θα επέβαλλε τελικά τους δασμούς. Η Sheinbaum έδωσε εντολή στον υπουργό Οικονομίας, Μαρσέλο Έμπαρντ, Marcelo Ebrard να υιοθετήσει ένα Σχέδιο Β ως απάντηση στις αποφάσεις των ΗΠΑ, το οποίο θα περιλαμβάνει επίσης ειδικούς δασμούς στις εισαγωγές των ΗΠΑ. Ωστόσο, δεν κατονόμασε συγκεκριμένα ποσοστά ούτε είπε ποια προϊόντα θα επηρεαστούν. Ο Έμπραντ είχε προηγουμένως περιγράψει την απόφαση του Τραμπ ως «λάθος» που θα επηρέαζε κυρίως τους αμερικανούς καταναλωτές. Το Μεξικό είναι ο κύριος προμηθευτής αυτοκινήτων, ανταλλακτικών αυτοκινήτων, υπολογιστών, οθονών και ψυγείων στην αγορά των ΗΠΑ.

Επιπλέον, το 57% των εξαγωγών πετρελαίου του Μεξικού πηγαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Συνολικά, το Μεξικό παράγει ετήσια κέρδη 490 δισ. δολαρίων από τις εξαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με το Μεξικό, το οποίο αυξάνεται κάθε χρόνο, ανέρχεται πλέον στα 157 δισ. δολάρια και είναι, σύμφωνα με τον Τραμπ, ο κύριος λόγος για τους δασμούς.

Ισχυρίζεται επίσης ότι το Μεξικό κάνει πολύ λίγα για να καταπολεμήσει την παραγωγή και το λαθρεμπόριο του συνθετικού ναρκωτικού φαιντανύλη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η μεξικανική κυβέρνηση επίσης δεν κάνει αρκετά για να σταματήσει τη μετανάστευση εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων από τη Νότια Αμερική στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μεξικανοί αναλυτές και οικονομικοί εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι οι τιμωριτικοί δασμοί είναι πιθανό να οδηγήσουν σε αύξηση των επιτοκίων και υποτίμηση του πέσο (σ.σ. νόμισμα του Μεξικού). Η αμερικανική τράπεζα JP Morgan εκτιμά ότι το μεξικανικό νόμισμα θα μπορούσε να πέσει έως και δώδεκα% ως αποτέλεσμα των τιμωρητικών δασμών. Επιπλέον, οι συνέπειες των ειδικών εισφορών θα μπορούσαν να επηρεάσουν την πιστοληπτική ικανότητα του εξωτερικού χρέους του Μεξικού και τις άμεσες επενδύσεις.

Η Moody’s Analytics είχε υπολογίσει ότι με συνολικό δασμό 20%, η ανάπτυξη του Μεξικού θα επιβραδυνθεί από 1,3% το 2024 σε 0,3% φέτος. Ένας υψηλότερος δασμός, όπως έχει εισαχθεί τώρα, θα βύθιζε την οικονομία σε ύφεση, λέει ο Alfredo Coutiño, διευθυντής της Moody’s Analytics για τη Λατινική Αμερική. Εάν ο δασμός του 25% εφαρμοζόταν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η οικονομία του Μεξικού θα συρρικνωθεί έως και κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες.

Πηγή: www.newsit.gr

Σχετικές αναρτήσεις

Πανάκριβα ιαπωνικά ουίσκι που γίνονται ανάρπαστα

mera24

Μείωση κόστους στέγασης: Περιορισμένες οι δυνατότητες των ρυθμίσεων για βραχυχρόνια μίσθωση και Golden Visa – Τι αναφέρει η ΤτΕ

mera24

Attica Bank: Ολοκληρωμένη πρόταση με προνομιακές παροχές στο πλαίσιο του προγράμματος «Σπίτι μου ΙΙ»

mera24
Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας τότε συναινείτε σε αυτό. View more
Accept