Η αμερικανίδα τραγουδοποιός Τέιλορ Σουίφτ (Taylor Swift), με τους αυτοβιογραφικούς στίχους και τις πιασάρικες μελωδίες, έχει εδραιωθεί τα τελευταία χρόνια ως μία από τις πιο επιδραστικές καλλιτέχνιδες της σύγχρονης δημοφιλούς μουσικής. Είναι πλέον ένα μουσικό φαινόμενο, μέχρι του σημείου ν’ απασχολεί τα αμερικανικά πανεπιστήμια που έχουν καθιερώσει ειδικά μαθήματα για να αναλύσουν την επιρροή της στη μουσική και τη μαζική κουλτούρα.
Με μεγάλη βάση θαυμαστριών, τις επονομαζόμενες Swifties, η Τέιλορ Σουίφτ δεν διστάζει να παρεμβαίνει στα δημόσια πράγματα, όπως το έπραξε τον Σεπτέμβριο του 2024, υποστηρίζοντας ανοιχτά την Κάμαλα Χάρις για την προεδρία των ΗΠΑ και όπως το πράττει για τα δικαιώματα των γυναικών και των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων.
Στις αρχές του 2024 έγραψε ιστορία στο εμπορικό μουσικό κύκλωμα, όταν κέρδισε το βραβείο Γκράμι στην κατηγορία «άλμπουμ της χρονιάς» για τέταρτη φορά, κάτι που αποτελεί ρεκόρ για τη διοργάνωση. Αργότερα την ίδια χρονιά έσπασε το ρεκόρ της πιο κερδοφόρας συναυλιακής περιοδείας, όταν η παγκόσμια περιοδεία της «Eras Tour» της επέφερε εισπράξεις άνω των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στη μέχρι τώρα καριέρα της έχει κερδίσει πλήθος βραβείων, από τα οποία ξεχωρίζουν τα 14 Γκράμι και το τηλεοπτικό Έμμυ.
Από μικρή στη μουσική
Η Τέιλορ Άλισον Σουίφτ γεννήθηκε στις 13 Δεκεμβρίου 1989 στο Γουέστ Ρέντινγκ της πολιτείας Πενσιλβάνια των ΗΠΑ. Είναι η μεγαλύτερη από τα δύο παιδιά του χρηματιστή Σκοτ Σουίφτ και Άντρεα Φίνλεϊ, στελέχους μάρκετινγκ σε εταιρεία αμοιβαίων κεφαλαίων. O μικρός αδελφός της, Όστιν Σουίφτ (γ. 1992), πρώην ηθοποιός, συνεργάζεται πλέον καλλιτεχνικά και επιχειρηματικά με τη δισεκατομμυριούχο αδελφή του. Η γιαγιά της Μάρτζορι Φίνλεϊ ήταν τραγουδίστρια της όπερας, που επηρέασε καθοριστικά την κατεύθυνση της νεαρής Τέιλορ.
Το όνομά της «Τέιλορ» το πήρε από τον φολκ-ροκ τραγουδοποιό Τζέιμς Τέιλορ, καθώς οι γονείς της ήθελαν ένα όνομα για την κόρη τους που θα ήταν ουδέτερο ως προς το φύλο. Ο λόγος είναι ότι πίστευαν πως ένα τέτοιο όνομα θα μπορούσε να της δώσει ένα πλεονέκτημα στη μελλοντική επαγγελματική της ζωή για να μην αντιμετωπίσει προκαταλήψεις με βάση το φύλο. Η επιλογή του ονόματος «Τέιλορ» ήταν ένας τρόπος να τιμήσουν τον αγαπημένο τους καλλιτέχνη και να δώσουν στην κόρη τους ένα όνομα που θα ξεχώριζε.
Η Τέιλορ Σουίφτ έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική από μικρή ηλικία. Από τους ρόλους σε παραστάσεις παιδικού θεάτρου, έκανε την πρώτη της εμφάνιση μπροστά σε χιλιάδες ανθρώπους σε ηλικία 12 ετών, όταν τραγούδησε τον εθνικό ύμνο των ΗΠΑ «The Star – Spangled Banner» πριν από τον αγώνα μπάσκετ Φιλαντέλφια 76ς-Ντιτρόιτ Πίστονς 88-92 για την κανονική περίοδο του ΝΒΑ στις 5 Απριλίου 2002.
Τον επόμενο χρόνο έπιασε την κιθάρα της και άρχισε να γράφει τραγούδια. Παίρνοντας έμπνευση από καλλιτέχνες της κάντρι μουσικής, όπως η Σάνια Τουέιν και οι Dixie Chicks (σήμερα Chicks), δημιούργησε πρωτότυπο υλικό που αντανακλούσε τις εμπειρίες της εφηβικής αποξένωσης. Δύο χρόνια μετά, οι γονείς της πούλησαν το αγρόκτημά τους στην Πενσυλβάνια και μετακόμισαν στο Χέντερσονβιλ του Τενεσί για να μπορεί η κόρη τους να βρίσκεται κοντά στο Νάσβιλ, την πρωτεύουσα της κάντρι μουσικής.
Ένα συμβόλαιο ανάπτυξης με την RCA έδωσε τη δυνατότητα στην Τέιλορ Σουίφτ να γνωρίσει βετεράνους της δισκογραφικής βιομηχανίας και το 2004, σε ηλικία 14 ετών, υπέγραψε συμβόλαιο με τη Sony/ATV ως τραγουδοποιός. Σε συναυλιακούς χώρους στην περιοχή του Νάσβιλ, ερμήνευσε πολλά από τα τραγούδια που είχε γράψει. Σε μία από αυτές τις εμφανίσεις την πρόσεξε ο παραγωγός Σκοτ Μπορσέτα και την ενέταξε στη νεοσύστατη δισκογραφική του εταιρεία «Big Machine».
Η αρχή της μουσικής καριέρας και η απογείωση
Στις 19 Ιουνίου 2006 κυκλοφόρησε το πρώτο της σινγκλ με τίτλο «Tim McGraw», από το όνομα του αγαπημένου της τραγουδιστή της κάντρι. Το τραγούδι σημείωσε άμεση επιτυχία, καθώς παρέμεινε οκτώ μήνες στον κατάλογο επιτυχιών της κάντρι μουσικής. Στα 16 της πλέον, η Τέιλορ Σουίφτ κυκλοφόρησε το ομώνυμο πρώτο άλμπουμ της τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς και αμέσως βγήκε σε περιοδεία, ανοίγοντας τις συναυλίες του κάντρι/ποπ τρίο Rascal Flatts.
Το άλμπουμ έγινε πλατινένιο το 2007, έχοντας πουλήσει περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα στις ΗΠΑ και η Τέιλορ Σουίφτ συνέχισε να περιοδεύει ανοίγοντας τις συναυλίες των Τζορτζ Στρέιτ, Κένι Τσέσνι, Τιμ ΜακΓκρόου και Φέιφ Χιλ.
Εκείνο το Νοέμβριο έλαβε το βραβείο Horizon Award για τον καλύτερο νέο καλλιτέχνη από την Country Music Association (CMA), επισφραγίζοντας τη χρονιά κατά την οποία αναδείχθηκε ως το αναμφισβήτητο νέο αστέρι της κάντρι μουσικής.
Στο δεύτερο άλμπουμ της με τίτλο «Fearless» (2008), η Τέιλορ Σουίφτ επέδειξε μια εκλεπτυσμένη ποπ ευαισθησία, καταφέρνοντας να προσελκύσει το κυρίαρχο ρεύμα ποπ κοινού χωρίς να χάσει τις κάντρι ρίζες της. Με πωλήσεις άνω του μισού εκατομμυρίου αντιτύπων την πρώτη εβδομάδα, το «Fearless» άνοιξε στο Νο1 του του Billboard 200.
Τελικά, έμεινε περισσότερες εβδομάδες στην κορυφή του πίνακα αυτού από οποιοδήποτε άλλο άλμπουμ κυκλοφόρησε την πρώτη δεκαετία του 21οι αιώνα. Σινγκλ όπως το «You Belong with Me» και το «Love Story» ήταν δημοφιλή και στην ψηφιακή αγορά, με το τελευταίο να αντιπροσωπεύει περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια πληρωμένες λήψεις.
Η διαμάχη με τον Κάνιε Γουέστ
Το 2009 η Τέιλορ Σουίφτ ξεκίνησε την πρώτη της περιοδεία ως πρώτο όνομα, παίζοντας σε κατάμεστες αίθουσες σε όλη τη Βόρεια Αμερική. Εκείνη τη χρονιά κυριάρχησε στα βραβεία της μουσικής βιομηχανίας. Το «Fearless» αναγνωρίστηκε ως άλμπουμ της χρονιάς από την Ακαδημία της Κάντρι Μουσικής και κατέκτησε την κορυφή στην κατηγορία του καλύτερου γυναικείου βίντεο για το «You Belong with Me» στα μουσικά βραβεία του MTV.
Κατά τη διάρκεια του ευχαριστήριου λόγου της διακόπηκε από τον ράπερ Κάνιε Γουέστ, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε ότι το βραβείο έπρεπε να πάει στην Μπιγιονσέ ως «ένα από τα καλύτερα βίντεο όλων των εποχών». Αργότερα στο πρόγραμμα, όταν η Μπιγιονσέ παραλάμβανε το βραβείο για το βίντεο της χρονιάς, κάλεσε τη Τέιλορ Σουίφτ στη σκηνή για να ολοκληρώσει την ομιλία της, μία κίνηση που προκάλεσε παρατεταμένο χειροκρότημα και για τις δύο ερμηνεύτριες.
Στα βραβεία CMA τον Νοέμβριο του 2010, η Σουίφτ κέρδισε και τις τέσσερις κατηγορίες στις οποίες ήταν υποψήφια. Η αναγνώρισή της ως καλλιτέχνιδα της χρονιάς για την κάντρι μουσική την έκανε τη νεότερη νικήτρια αυτού του βραβείου, καθώς και την πρώτη γυναίκα σόλο καλλιτέχνη που κέρδισε από το 1999. Τον επόμενο χρόνο κέρδισε τέσσερα βραβεία Γκράμι, μεταξύ των οποίων το καλύτερο τραγούδι κάντρι, το καλύτερο άλμπουμ κάντρι και το κορυφαίο βραβείο του άλμπουμ της χρονιάς.
Το 2010 η Σουίφτ έκανε το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο, στη ρομαντική κωμωδία του Γκάρι Μάρσαλ «Valentine’s Day». Εκτός από το ρόλο της στην ταινία, ερμήνευσε το τραγούδι «Today Was A Fairytale», το οποίο έφτασε στο Νο. 2 του Billboard Hot 100 κι έγινε πλατινένιο.
Αν και απέφευγε να συζητά την προσωπική της ζωή σε συνεντεύξεις, ήταν απροσδόκητα ειλικρινής στη μουσική της. Το τρίτο άλμπουμ της «Speak Now» (2010), ήταν γεμάτο με αναφορές σε ρομαντικές σχέσεις με τους μουσικούς Τζον Μάγιερ και Τζο Τζόνας των Jonas Brothers και τον ηθοποιό Τέιλορ Λότνερ. Την επόμενη χρονιά κέρδισε τα Γκράμι για την καλύτερη σόλο κάντρι ερμηνεία και το καλύτερο κάντρι τραγούδι για το «Mean», ένα σινγκλ από το «Speak Now».
Η στροφή στην ποπ
Το 2012 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Red» (2012), υιοθετώντας ένα τολμηρό ποπ-ροκ ήχο, με τους στίχους των τραγουδιών να παραμένουν επικεντρωμένοι στις ιδιοτροπίες και το απρόβλεπτο του νεανικού έρωτα. Την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του στις ΗΠΑ, το «Red» πούλησε 1,2 εκατομμύρια αντίτυπα – το υψηλότερο σύνολο μιας εβδομάδας εδώ και 10 χρόνια. Επιπλέον, το κορυφαίο σινγκλ του, το χαρούμενο «We Are Never Ever Getting Back Together», χάρισε στη Τέιλορ Σουίφτ το πρώτο της Νο1 στον κατάλογο των ποπ σινγκλ του Billboard.
Το 2014 η Τέιλορ Σουίφτ κυκλοφόρησε το «1989», ένα άλμπουμ που πήρε τον τίτλο του από το έτος γέννησής της, με πηγή έμπνευσης τη μουσική εκείνης της εποχής. Παρόλο που είχε ήδη απομακρυνθεί από τις κάντρι σταθερές της πρώιμης δουλειά της, το «I Knew You Were Trouble» – το δεύτερο σινγκλ από το «Red» – φλέρταρε με την ηλεκτρονική χορευτική μουσική.
Η ίδια αποκάλεσε το «1989» ως το πρώτο της επίσημο ποπ άλμπουμ. Με τη δύναμη του αισιόδοξου «Shake It Off», το άλμπουμ αποδείχτηκε άλλο ένα μπλοκμπάστερ για την καλλιτέχνιδα, με τις πωλήσεις της πρώτης εβδομάδας να ξεπερνούν αυτές του «Red». Συνέχισε να πουλάει περισσότερα από πέντε εκατομμύρια αντίτυπα στις ΗΠΑ και χάρισε στη Σουίφτ το δεύτερο Γκράμι για το άλμπουμ της χρονιάς.
Την ίδια χρονιά, εμφανίστηκε σε έναν δευτερεύοντα ρόλο στην ταινία του Φίλιπ Νόις «Ο φύλακας της μνήμης» («The Giver»), μια κινηματογραφική μεταφορά του νεανικού δυστοπικού μυθιστορήματος της Λόις Λόουρι.
Οι δημόσιες αντιπαραθέσεις
Το 2016 η διαμάχη της Τέιλορ Σουίφτ με τον Κάνιε Γουέστ αναζωπυρώθηκε μετά την κυκλοφορία από τον ράπερ του σινγκλ «Famous». Το τραγούδι περιελάμβανε έναν στίχο στον οποίο η Σουίφτ αναφερόταν ως «σκύλα» και η ίδια ισχυρίστηκε ότι ήταν μισογυνιστικό. Η δημόσια διαμάχη κλιμακώθηκε αφότου η σύζυγος του Κάνιε Γουέστ, Κιμ Καρντάσιαν, δημοσίευσε ένα ηχογραφημένο τηλεφώνημα, στο οποίο η Σουίφτ έδωσε την έγκρισή της για την επίμαχη φράση, αν και ο Γουέστ δεν ανέφερε ότι την αποκάλεσε σκύλα.
Οι αντιπαραθέσεις της Σουίφτ συνεχίστηκαν, καθώς ήταν διάδικος σε μια ευρέως δημοσιοποιημένη αστική δίκη τον Αύγουστο του 2017, όταν ο πρώην ραδιοφωνικός παραγωγός Ντέιβιντ Μιούλερ ενήγαγε την τραγουδίστρια, τη μητέρα της και έναν διαφημιστή, ισχυριζόμενος ότι η Σουίφτ τον κατηγόρησε ψευδώς ότι την χούφτωσε το 2013 κατά τη διάρκεια μιας φωτογράφησης κι έτσι κατέστρεψε την καριέρα του.
Εκείνη άσκησε ανταγωγή, υποστηρίζοντας ότι το γεγονός ήταν υπαρκτό. Τελικά, οι ένορκοι απέρριψαν την αγωγή του Μιούλερ κι έκαναν δεκτή την ανταγωγή της Σουίφτ. Λίγο αργότερα η Σουίφτ κυκλοφόρησε το τραγούδι «Look What You Made Me Do» και το άλμπουμ της «Reputation» έγινε το κορυφαίο σε πωλήσεις το 2017.
Το 2018 η Σουίφτ εγκατέλειψε την Big Machine και υπέγραψε με την Republic Records και την Universal Music Group. Την επόμενη χρονιά η πρώην εταιρεία της, στην οποία ανήκαν οι πρωτότυπες ηχογραφήσεις των έξι άλμπουμ της, πουλήθηκε στον Σκούτερ Μπρον, έναν ατζέντη καλλιτεχνών, ο οποίος στο πελατολόγιό του είχε και τον Κάνιε Γουέστ.
Η Τέιλορ Σουίφτ μίλησε δημοσίως κατά της συμφωνίας, υποστηρίζοντας ότι ο Μπορτσέτα είχε απορρίψει τις προσπάθειές της να αποκτήσει το υλικό και ότι ο Μπρον την είχε εκφοβίσει. Στη συνέχεια επιχείρησε να διαπραγματευτεί μια συμφωνία μαζί του, αλλά εκείνος πούλησε το υλικό σε μια ιδιωτική επενδυτική εταιρεία το 2020.
Η Τέιλορ Σουίφτ μη έχοντας άλλη επιλογή άρχισε να ξαναηχογραφεί το παλαιό υλικό της, σε μια προσπάθεια ν’ αποκτήσει τον έλεγχό του και με την ελπίδα ότι τα ξαναηχογραφημένα τραγούδια της και όχι τα πρωτότυπα θα ήταν αντικείμενο για συμφωνίες αδειοδότησης. Το 2021 κυκλοφόρησαν τα «Fearless (Taylor’s Version)» και Red (Taylor’s Version), που περιείχαν και αρκετά ακυκλοφόρητα κομμάτια. Τον Ιούλιο του 2023, κυκλοφόρησε το «Speak Now (Taylor’s Version)» και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους το «1989 (Taylor’s Version)».
Το 2019 κυκλοφόρησε το έβδομο άλμπουμ της με τίτλο «Lover», το οποίο περιέγραψε ως «ένα ερωτικό γράμμα στην ίδια την αγάπη». Εκείνη τη χρονιά εμφανίστηκε επίσης στο μιούζικαλ «Cats», μια κινηματογραφική διασκευή από τον Τομ Χούπερ της εξαιρετικά επιτυχημένης θεατρικής παραγωγής του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ.
Το 2020, με ελάχιστη δημοσιότητα, η Τέιλορ Σουίφτ κυκλοφόρησε το άλμπουμ «Folklore». Απομακρυνόμενη από τις προηγούμενες δουλειές της, εμπνευσμένες από την ποπ, το όγδοο στούντιο άλμπουμ της Σουίφτ απέσπασε επαίνους για την εσωστρέφεια και την αυτοσυγκράτησή του και κέρδισε το Γκράμι για το άλμπουμ της χρονιάς. Δεν πέρασαν πέντε μήνες από την κυκλοφορία του «Folklore» και η Τέιλορ Σουίφτ παρουσίασε το ένατο άλμπουμ της με τίτλο «Evermore».
Την ίδια χρονιά ανέβηκε στο Netflix και προβλήθηκε σε επιλεγμένους κινηματογράφους το ντοκιμαντέρ για τη ζωή και την καριέρα της με τίτλο «Miss Americana» που σκηνοθέτησε η Λάνα Γουίλσον. Ο τίτλος της ταινίας παραπέμπει στο τραγούδι της «Miss Americana & the Heartbreak Prince» από το άλμπουμ «Lover».
Η Σουίφτ υιοθέτησε έναν synth-pop ήχο για το ειλικρινές «Midnights» (2022), το οποίο περιέγραψε ως «την ιστορία 13 άγρυπνων νυχτών διάσπαρτων στη ζωή μου». Το άλμπουμ έλαβε έξι υποψηφιότητες για Γκράμι και κέρδισε δύο βραβεία για το άλμπουμ της χρονιάς και το καλύτερο ποπ φωνητικό άλμπουμ.
Η θριαμβευτική περιοδεία «Eras Tour»
Τον Μάρτιο του 2023 ξεκίνησε την πρώτη μεγάλη συναυλιακή περιοδεία της από το 2018 με τίτλο «Eras Tour». Τον Δεκέμβριο του 2023 τιμήθηκε ως «Πρόσωπο της Χρονιάς» από το περιοδικό Time. Στους φιναλίστ περιλαμβάνονταν η Μπάρμπι, ο Βλαντίμιρ Πούτιν και ο γκουρού της τεχνητής νοημοσύνης Σαμ Άλτμαν. Η τιμή αυτή ήρθε λίγο μετά την ανακήρυξή της από το Spotify ως o πιο πολυπαιγμένος καλλιτέχνης.
Σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, η Τέιλορ Σουίφτ είναι πλέον δισεκατομμυριούχος, με καθαρή αξία περίπου 1,1 δισ. δολάρια. Στη λίστα του Forbes με τις πιο ισχυρές γυναίκες του 2023, η Σουίφτ κατέλαβε την πέμπτη θέση. Την ίδια χρονιά δημοσιοποίησε τη σχέση της με τον αστέρα του αμερικανικού ποδοσφαίρου Τράβις Κέλσι των πρωταθλητών Kansas City Chiefs.
Τον Φεβρουάριο του 2024, παραλαμβάνοντας ένα από τα βραβεία της κατά τη διάρκεια της τηλεοπτικής μετάδοσης των Γκράμι, η Σουίφτ ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο το επόμενο στούντιο άλμπουμ της, «The Tortured Poets Department». Το άλμπουμ κυκλοφόρησε ως διπλό LP, με το δεύτερο μέρος των 15 κομματιών να φέρει την ονομασία «The Tortured Poets Department: The Anthology». Μεταξύ των γκεστ καλλιτεχνών περιλαμβάνονται ο ράπερ Post Malone στο τραγούδι «Fortnight» και η Φλόρενς Γουέλτς των Florence and the Machine στο κομμάτι «Florida!!!».
Στα βραβεία του MTV το 2024, η Σουίφτ έλαβε επτά, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των βραβείων της στη διοργάνωση σε 30, ισοφαρίζοντας το ρεκόρ της Μπιγιονσέ για σόλο καλλιτέχνη.
Τον Σεπτέμβριο του 2024, έπειτα από το τηλεοπτικό προεδρικό ντιμπέιτ μεταξύ των υποψηφίων αντιπροέδρων Κάμαλα Χάρις και του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, η Σουίφτ ανέβασε μια δήλωση στο Instagram, στην οποία υποστήριζε τη Χάρις. Στη δήλωσή της κατήγγειλε τις ψευδείς αναρτήσεις που την παρουσίαζαν να υποστηρίζει τον Τραμπ. Είπε ότι υποστηρίζει τη Χάρις, επειδή «αγωνίζεται για τα δικαιώματα και τους σκοπούς που πιστεύω και ότι χρειάζεται ένας πολεμιστής για να τους υπερασπιστεί».
Η Τέιλορ Σουίφτ έκλεισε το 2024 με την τελευταία της συναυλία στο Βανκούβερ του Καναδά στις 8 Δεκεμβρίου, ολοκληρώνοντας τη σχεδόν διετή περιοδεία της, που της απέφερε το ιλιγγιώδες ποσό των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, γεγονός που την καθιστά ως την πιο επιτυχημένη περιοδεία όλων των εποχών με τις περισσότερες εισπράξεις.
Πηγή: www.sansimera.gr