Τρία χρόνια συμπληρώθηκαν από την έναρξη του «Οίκοθεν», του προγράμματος χορήγησης αμιγώς νοσοκομειακών φαρμάκων σε ασθενείς που χρειάζονται συνεχή θεραπευτική υποστήριξη, στο σπίτι τους.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε την 1η Ιουνίου 2023 σε ασθενείς του νοσοκομείου «Αγ. Σάββας», αλλάζοντας τον τρόπο παροχής περίθαλψης όχι μόνο στους ογκολογικούς ασθενείς, αλλά και σε ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση και αιματολογικές παθήσεις, καθώς η εφαρμογή του μετά τον πρώτο –πιλοτικό – χρόνο λειτουργίας, επεκτάθηκε και στα νοσοκομεία «Μεταξά» για ογκολογικά και αιματολογικά περιστατικά, ΑΧΕΠΑ για ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση, Πανεπιστημιακό Αλεξανδρούπολης για ογκολογικά περιστατικά και ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση και «Θεαγένειο» Θεσσαλονίκης για ογκολογικά περιστατικά.
Τώρα, σειρά παίρνει μια ειδική ψηφιακή πλατφόρμα με την οποία μπορούν να διασυνδεθούν οι ασθενείς της Κατ΄ Οίκον Νοσηλείας και του «Οίκοθεν», μέσω της οποίας οι ασθενείς μπορούν να καταγράφουν καθημερινά τα σωματομετρικά και ζωτικά τους στοιχεία, να ενημερώνουν αυτόματα τη θεραπευτική ομάδα σε περίπτωση παθολογικών ευρημάτων, να προγραμματίζουν διαδικτυακά ή δια ζώσης ραντεβού με τον θεράποντα ιατρό τους, να επικοινωνούν μέσω chat με άλλα μέλη της κοινότητας και με την ομάδα φροντίδας, να λαμβάνουν εξατομικευμένες οδηγίες διατροφής και άσκησης και να έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστη και κατανοητή ιατρική πληροφορία.
Ογκολογικά κέντρα από την Ευρώπη ζητούν να τους δώσουμε την τεχνογνωσία, έτσι ώστε και αυτοί να αναπτύξουν αντίστοιχα προγράμματα ογκολογικής παροχής υπηρεσιών στο σπίτι
Ο εμπνευστής του προγράμματος «Οίκοθεν», Διευθυντής της Α’ Παθολογικής- Ογκολογικής Κλινικής του «Αγ. Σάββα» Μιχάλης Νικολάου
Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης στον Αγ. Σάββα για τα τρία χρόνια λειτουργίας του προγράμματος «Οίκοθεν», στην οποία μετείχαν ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, η Διοικήτρια της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής Όλγα Μπαλαούρα, ο Διοικητής του ΓΑΟΝΑ «Ο Άγιος Σάββας» Χρήστος Φασιανός και ο Διευθυντής της Α’ Παθολογικής Ογκολογικής Κλινικής ΓΑΟΝΑ «Ο Άγιος Σάββας», Επιστημονικά Υπεύθυνος της Κατ’ Οίκον Νοσηλείας και εμπνευστής του προγράμματος «Οίκοθεν» Μιχάλης Νικολάου, όπως επίσης και ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Δρ. Αντώνιος Αυγερινός και η Πρόεδρος της WinCancer Πίστη Κρυσταλλίδου.
Κατά την παρουσίαση του προγράμματος, ο εμπνευστής του «Οίκοθεν» και διευθυντής της Α΄ Παθολογικής Ογκολογικής Κλινικής του «Αγ. Σάββα» Μιχάλης Νικολάου, υπογράμμισε ότι τρία χρόνια μετά, το Οίκοθεν αποτελεί ένα επιτυχημένο εθνικό πρότυπο παροχής υπηρεσιών υγείας.
Η ανταπόκριση και η ικανοποίηση των ασθενών είναι εντυπωσιακή. Σύμφωνα με μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί και αναμένεται σύντομα η δημοσίευσή τους, η ικανοποίηση των ασθενών αγγίζει το 100%, επιβεβαιώνοντας ότι η φροντίδα στο σπίτι μπορεί να αποτελέσει ένα νέο, ασφαλές και ανθρώπινο μοντέλο περίθαλψης.
Στο πλαίσιο του «Οίκοθεν», υπογράφηκαν μνημόνια συνεργασίας και συναντίληψης με την Εταιρεία Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος και την Ελληνική Αιματολογική Εταιρεία, για την ενίσχυση ακόμη περισσότερο της επιστημονικής βάσης και βιωσιμότητας του εγχειρήματος.
Μέσω του προγράμματος «Νοσοκομείο στο Σπίτι» (ΝΟΣΠΙ) αναπτύχθηκε συνεργασία με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό και τον Οργανισμό Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ), στο πλαίσιο της οποίας σήμερα, μικτά κλιμάκια του νοσοκομείου «Αγ. Σάββας» και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού επισκέπτονται καθημερινά τα σπίτια ασθενών, προσφέροντας ολοκληρωμένη φροντίδα στους ασθενείς που τη χρειάζονται.
Παράλληλα, στο πλαίσιο κοινής δράσης με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, τη Win Cancer και το νοσοκομείο «Μεταξά», δημιουργήθηκαν οι Κινητές Βιβλιοθήκες Ανάσας, με στόχο την ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των ασθενών. Η δράση στοχεύει να προσφέρει βιβλία, γνώση και συντροφιά στους ασθενείς που υποστηρίζονται κατ’ οίκον μέσω του «Οίκοθεν», αναδεικνύοντας ότι η φροντίδα αφορά όχι μόνο τη σωματική υγεία, αλλά και την ψυχική και πνευματική ενδυνάμωση των ανθρώπων.
Κατά την εκδήλωση, ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε υπερήφανος για το «Οίκοθεν», καθώς «Ο τελικός μας σκοπός είναι οι ασθενείς μας να απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες υγείας, τις πιο προηγμένες θεραπείες, με τη μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία γι΄ αυτούς, καθόσον ήδη η ασθένεια από μόνη της είναι μια πολύ μεγάλη ταλαιπωρία κι εμείς δεν χρειάζεται να την μεγαλώνουμε με τις δικές μας αβελτηρίες και τις δικές μας αδυναμίες».
Με δεδομένο αυτό, το Οίκοθεν εντάχθηκε στο έργο «ΝΟΣΠΙ» του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό και δημιουργήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία ήδη λειτουργεί, για την παρακολούθηση της εξέλιξης της θεραπείας των ασθενών, να μεταφέρουμε τα ζωτικά χαρακτηριστικά τους, τα προβλήματα που τυχόν έχουν και τις συνέπειες της θεραπείας, να παρακολουθούν οι γιατροί με πολύ μεγάλη ακρίβεια την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας και την εξέλιξη της υγείας στο σπίτι τους.
«Αυτό θα επιτρέψει στην ιατρική κοινότητα που εργάζεται γύρω από το «ΝΟΣΠΙ» και το «Οίκοθεν» να ελέγχει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό και με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια την ποιότητα της φροντίδας την οποία δίνουμε στο σπίτι», κατέληξε ο υπουργός.
Η Διοικήτρια της 1ης ΥΠΕ Όλγα Μπαλαούρα εξέφρασε τη χαρά της καθώς «τρία χρόνια μετά, το πρόγραμμα «Οίκοθεν» όχι απλά συνεχίζει, αλλά επεκτείνεται.
Με μεγάλη μου χαρά φέτος διαπίστωσα ότι ογκολογικά κέντρα από την Ευρώπη ζητούν να τους δώσουμε την τεχνογνωσία, έτσι ώστε και αυτοί να αναπτύξουν αντίστοιχα προγράμματα ογκολογικής παροχής υπηρεσιών στο σπίτι».
Συνεχάρη την ομάδα που υλοποιεί το πρόγραμμα και τον επικεφαλής του Μιχάλη Νικολάου, επισημαίνοντας ότι το όλο εγχείρημα χρειάζεται ομάδα.
«Δεν γίνεται ούτε από έναν άνθρωπο, ούτε έτσι γιατί ξαφνικά γιατί το αποφάσισε ένας άνθρωπος που του αρέσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Θέλει ομάδα, θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια. Με το Μιχάλη Νικολάου προσπαθήσαμε πάρα πολύ αυτή η μεταρρύθμιση να είναι ουσιαστική, να έχει νόημα και να μην είναι απλά μία μεταρρύθμιση η οποία θα είναι στα χαρτιά, αλλά να είναι στην πράξη. Το καταφέραμε», είπε χαρακτηριστικά εκφράζοντας τις ευχαριστίες της η κ. Μπαλαούρα.
Από την πλευρά του νοσοκομείου, ο διοικητής του «Αγ. Σάββα» Χρήστος Φασιανός, δήλωσε ότι «Την 1η Ιουνίου 2026, το πρόγραμμα «Οίκοθεν» συμπλήρωσε τρία χρόνια συνεχούς παρουσίας, προσφοράς και πορείας δίπλα στον ασθενή. Τρία χρόνια στον δρόμο, με έναν ξεκάθαρο στόχο: την ασφαλή μεταφορά και χορήγηση αμιγώς νοσοκομειακών φαρμάκων στο σπίτι των ασθενών, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με όρους ποιότητας, ασφάλειας και επιστημονικής αξιοπιστίας αντίστοιχους ενός σύγχρονου νοσοκομείου.
Το «Οίκοθεν», που ξεκίνησε πιλοτικά στο ΓΑΟΝΑ «Ο Άγιος Σάββας», αποτελεί πλέον ένα αναπτυσσόμενο εθνικό δίκτυο κατ’ οίκον φροντίδας, επεκτείνοντας σταδιακά τη δράση του σε μεγάλα νοσοκομεία της χώρας.
Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια, το «Οίκοθεν» απέδειξε ότι η ογκολογική και εξειδικευμένη νοσοκομειακή φροντίδα μπορεί να μεταφερθεί με ασφάλεια, αξιοπρέπεια και ανθρωποκεντρική προσέγγιση στο σπίτι του ασθενούς, μειώνοντας την ταλαιπωρία, ενισχύοντας την ποιότητα ζωής και αποσυμφορίζοντας ταυτόχρονα τα νοσοκομεία μας.
Με ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση, ανακοινώνουμε σήμερα και τη συνεργασία του «Οίκοθεν» με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, μια συνεργασία υψηλού συμβολισμού αλλά και ουσιαστικής προσφοράς.
Με τη στήριξη του Υπουργείου Υγείας, στελέχη του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού θα ενισχύσουν το έργο μας τόσο στο πρόγραμμα «Οίκοθεν» όσο και στις υπηρεσίες κατ’ οίκον νοσηλείας, συμβάλλοντας στη συνέχιση και περαιτέρω ανάπτυξη μιας προσπάθειας που έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο, τον ασθενή και την οικογένειά του. Τρία χρόνια μετά, συνεχίζουμε με το ίδιο όραμα, ακόμη μεγαλύτερη εμπειρία και περισσότερη δύναμη. Για να φτάνει η φροντίδα εκεί όπου πραγματικά χρειάζεται: στο σπίτι του ασθενούς».
Πηγή: www.in.gr